Financieel/Ondernemen

Multicultureel zakendoen? Verdiep je in je eigen cultuur

Doe je zaken in het buitenland? Dan is het niet alleen belangrijk om je in de betreffende culturen te verdiepen, maar des te meer in je eigen. Anders kun je de plank compleet misslaan.

,,De culturele waarden die we op jonge leeftijd meekrijgen worden zo vanzelfsprekend dat ze deel uitmaken van ons onderbewuste”, vertelt grafisch ontwerpster en oud-reisleidster Saskia Maarse in haar nieuwe boek ’Onder de zeespiegel’, die eerder Tutti Frutti publiceerde, een boek vol interviews met buitenlandse ondernemers in Nederland. ,,We realiseren ons vaak niet hoe ons gedrag overkomt op andere culturen”. De belangrijkste tip die ze kan geven: ken je eigen cultuur en realiseer je hoe jouw gedrag overkomt op anderen. Pas dan kun je cultuurverschillen herkennen en je richten op een goede samenwerking. Maarse geeft een paar tips uit de blogbundel.

Directheid

Nederlanders vinden het heel belangrijk om expliciet te communiceren: ja is ja en nee is nee. Maar in heel veel andere landen in Azië, Afrika en bijvoorbeeld het Midden-Oosten is het juist heel onbeleefd om vragen direct te beantwoorden en kan onze directheid bot overkomen. Een grote valkuil voor Nederlanders is de letterlijke interpretatie: waar een Nederlandse manager een bevestigend antwoord op een verzoek opvat als 'ja, doe ik', bedoelt een Aziaat slechts 'ja, ik heb je gehoord'. Dit geldt zelfs al in landen als België en Frankrijk.

Hiërarchie

De machtsafstand tussen de baas en werknemer is in Nederland veel kleiner dan in andere landen. Als een Nederlandse manager in China op de fiets naar zijn werk gaat, wordt hij niet serieus genomen. En andersom zal een Indiër die leiding moet geven aan een Nederlands team gefrustreerd raken, omdat hij naar zijn idee respectloos wordt behandeld.

Punctualiteit

Nederlanders ergeren zich vaak aan het feit dat mensen uit andere landen te laat komen, maar wij worden juist gezien als inflexibel. Alles verloopt via agenda’s en schema’s en laatkomers worden vaak als ‘onbetrouwbaar’ bestempeld. In Nederland is het vertrouwen bij arbeidsrelaties dan ook gebaseerd op kennis en capaciteiten: je levert goed werk, je komt altijd op tijd, dus ik vertrouw je’. Alles gaat zwart op wit, en gaat het mis, kunnen we terugvallen op ons rechtssysteem. In landen waar het juridisch stelsel minder goed werkt is het vertrouwen vooral gebaseerd op de persoonlijke relatie: “We hebben goed contact, we hebben vaak samen gegeten en gedronken, ik heb je beter leren kennen, dus ik vertrouw je”. Dat betekent dat in die landen het aangaan en onderhouden van contacten belangrijker is dan ergens op tijd komen.

Overlegcultuur

We leven in een overlegcultuur. Dat betekent dat iedere mening telt en we altijd streven naar consensus en een win/win-situatie. Terwijl voor veel andere landen een win/win situatie-juist voelt als het verliezen van een veldslag. Daar draait het er bij discussies om wie gelijk heeft. Discussies in veel andere landen gaan daarom vaak gepaard met heftige emoties. Dat is voor Nederlanders vaak wennen. In Nederland wordt het uiten van emoties meestal gezien als onprofessioneel.