Nieuws/Financieel
1236459
Financieel

Heineken kan voordeel hebben bij Coronadeal

Wordt de slapende beer in Mexico dan eindelijk wakker? In het nieuwe Heineken House in Mexico-Stad kijken ze er met argusogen naar. Want als de overname van de Mexicaanse marktleider Grupo Modelo door ’s werelds grootste brouwersconcern AB-Inbev – ze bevestigen in gesprek te zijn – doorgaat, heeft Heineken er een geduchte concurrent op het wereldtoneel bij. Voor de Mexicaanse markt betekent de deal volgens analisten goed nieuws voor de Amsterdamse brouwer.

Mexico is onze zuurstoftank”, zei John Botia onlangs. Hij is marketingdirecteur van Cuauhtémoc Moctezuma, de grootste dochter van de Nederlandse brouwer. Met een groei van 5,3% over 2011 is de Mexicaanse biermarkt voor Heineken (marktaandeel 47% tegen 52% voor Modelo) iets om zich aan vast te klampen. Dat lukte helemaal goed zolang Grupo Modelo een in zichzelf gekeerde reus bleef, te druk met rechtszaken tegen mede-eigenaar AB-Inbev en te arrogant om op te letten op haar thuismarkt.

Lees het gehele artikel in de Financiële Telegraaf.