Nieuws/Financieel

Sherwin-Williams valt AkzoNobel aan op eigen verfmarkt

Amsterdam - Terwijl AkzoNobel ternauwernood aan een overname door marktleider PPG lijkt ontsnapt, wordt de Nederlandse verfmaker vanaf vrijdag op zijn thuismarkt voor decoratieve verven aangevallen door het Amerikaanse Sherwin-Williams, dat claimt de grootste verfmaker te wereld te zijn.

De Amerikaanse verfreus heeft met zijn merk Valspar zijn zinnen gezet op de verfmarkt van het Europese vasteland, te beginnen in Nederland, om precies te zijn bij de Hornbach in Best in Noord-Brabant. Volgens marketing manager Harry Harrison wil Sherwin-Williams zijn wereldwijde omzet de komende jaren zien groeien van $16 tot 20 miljard per jaar. „Onze focus ligt daarbij duidelijk op Europa”, zegt hij.

Sherwin-Williams wil dus klein beginnen. Wanneer de verf ook in andere Hornbach-filialen of andere winkelketens zal verschijnen, hangt af van de ervaringen in Best. „We willen eerst leren van de respons die we daar krijgen”, zegt Harrison. Ondertussen kijkt het bedrijf ook naar andere landen in Europa.

Muur in kleur van je hond

Nederland is gekozen omdat doehetzelvers hier volgens Sherwin Williams open staan voor nieuwe merken en niet bang zijn te experimenteren met nieuwe kleuren en producten. Als Valspar hier aanslaat in de doehetzelfbranche, denkt Harrison later de Nederlandse markt van professionele schilders op te gaan.

Valspar is in het Verenigd Koninkrijk sinds 2015 aanwezig. Op deze markt die door Akzo’s Dulux wordt gedomineerd is het Valspar nog klein ’maar we groeien met dubbele cijfers’, zegt Harrison. Eén van de troeven van het merk is de volgens de marketing manager unieke scanner in de winkel, waarmee klanten de kleur van een meegebracht voorwerp kunnen laten bepalen en precies laten namaken in een verfkleur. „De meeste mensen komen met foto’s uit tijdschriften, kussens of gordijnstalen, maar we hebben ook iemand gehad die zijn Dachshund liet scannen, omdat hij de muur van zijn woning in dezelfde kleur wilde hebben als zijn hond.”