Nieuws/Financieel
1247462671
Financieel

Ahold Delhaize voelt Amerikaanse stakingen

Ahold Delhaize-topman Frans Muller

Ahold Delhaize-topman Frans Muller

Zaandam - Supermarktconcern Ahold Delhaize heeft in het tweede kwartaal van het jaar last gehad van stakingen in de Verenigde Staten. Desondanks wist het moederbedrijf van Albert Heijn zijn omzet op te voeren, maar onder de streep hield het concern minder over.

Ahold Delhaize-topman Frans Muller

Ahold Delhaize-topman Frans Muller

De stakingen bij winkels van Stop & Shop in de regio New England in de VS duurden elf dagen en hadden een directe impact van 224 miljoen dollar op de omzet, plus omzetderving van 121 miljoen dollar in de nasleep van de acties.

Ahold Delhaize verhoogde de omzet nog wel in de Verenigde Staten, naar opbrengsten gemeten de belangrijkste markt voor het Nederlands-Belgische concern. De acties namen wel een hap van 100 miljoen dollar uit de onderliggende operationele winst.

Nederland

In Nederland stegen de verkopen met 4,2 procent tot een kleine 3,7 miljard euro. Online verkocht het bedrijf via ah.nl en bol.com ruim een derde meer dan een jaar eerder, waarbij die laatste webwinkel voornamelijk groeide door verkoop van derde partijen. In België daalden de vergelijkbare opbrengsten iets, terwijl die in Centraal- en Zuidoost-Europa licht opveerden

Alles bij elkaar voerde Ahold Delhaize de omzet met 5 procent op tot 16,3 miljard euro, waarbij wisselkoersen een handje hielpen. Bij constante wisselkoersen was er sprake van 1,5 procent groei. De operationele winst daalde met dik 13 procent tot 560 miljoen euro. De nettowinst bedroeg 334 miljoen euro, ruim 18 procent minder dan een jaar eerder. Voor de rest van het jaar verwacht Ahold Delhaize geen verdere invloed van stakingen. Het bedrijf handhaaft dan ook de verwachtingen voor heel 2019.

"Ahold Delhaize wil online sneller groeien in VS"

Dit vindt DFT-verslaggevers Edwin van der Schoot:

„Van alles wat, zou je de kwartaalcijfers van Ahold Delhaize kunnen noemen. Jammer dat stakingen bij Stop & Shop een hap van 100 miljoen dollar uit het resultaat namen. Online groeit Ahold Delhaize in de VS nog altijd minder hard dan in de Benelux, maar het bedrijf denkt eind dit jaar 20% te kunnen groeien op het web in de VS. De integratie van Ahold en Delhaize is afgelopen kwartaal in de VS afgerond, de synergieën zijn iets hoger en eerder gerealiseerd dan voorspeld.”

Volg Edwin van der Schoot op Twitter.