Nieuws/Financieel
1252969324
Financieel

Dit is de beste dag voor belegger om geld te verdienen

Op maandag beter even uitslapen, op dinsdag pak je als belegger de meeste winst.

Op maandag beter even uitslapen, op dinsdag pak je als belegger de meeste winst.

Amsterdam - Beleggers doen er goed aan de maandag te laten lopen. Die dag gaf de afgelopen twintig jaar gemiddeld het slechtste rendement in de Amsterdamse AEX.

Op maandag beter even uitslapen, op dinsdag pak je als belegger de meeste winst.

Op maandag beter even uitslapen, op dinsdag pak je als belegger de meeste winst.

Dat blijkt uit een historische vergelijking van broker IG.

„De theorie is dat bedrijven het liefst op vrijdag slecht nieuws naar buiten brengen, zodat de schok na het weekend minder groot is”, zo verklaart analist Salah-Eddine Bouhmidi de dip op maandag.

Over al die jaren bezien, is dan de dinsdag de beste dag om te beleggen. En op donderdag is het altijd oppassen: dan wordt het verschil tussen de hoogte- en dieptepunten het grootst, met 1,3% in totaal over die twintig jaar.

Pieken en dalen

Beleggers die over een hele dag hun resultaat bekijken, zullen zien dat alle pieken en dalen bij elkaar genomen in die twintig jaar een vlak zogeheten intraday-rendement geven.

„Voor daghandelaren betekent dit dat je geen structureel verlies hoeft te boeken als je zowel short als long in aandelen gaat”, zegt Robbert Manders van IG.

En overdag short gaan, inzettend op een koersdaling van een aandeel, vergt gemiddeld in al die jaren minder kosten, blijkt eveneens uit die historische vergelijking.

Een beetje frustrerend voor de belegger die ’s ochtends begint met een dag vol actieve handel, is wel dat het totale rendement van beleggen eigenlijk vooral ’s nachts wordt gemaakt, stelt IG.

Maar computers slapen niet. Een groot deel van de aandelenhandel wordt via vooraf geprogrammeerde algoritmes aangestuurd, die dag en nacht reageren op signalen in de markt.

Veilig betalen
14 dagen bedenktijd
webshop logo
Veilig betalen
14 dagen bedenktijd
webshop logo