Financieel/Stan Huygens Journaal
1270483670
Stan Huygens Journaal

Digitaal bestellen en betalen in café en op terras

Tafelcode geeft horeca hoop

De OrderMe-ondernemers Dex Holman (m.), Roderick Schuller (l.) en Floris Visser.

De OrderMe-ondernemers Dex Holman (m.), Roderick Schuller (l.) en Floris Visser.

De QR-code op een café- of restauranttafel scannen met de camera van je telefoon, de bestelling intoetsen, betalen en je eten en drinken komen eraan.

De OrderMe-ondernemers Dex Holman (m.), Roderick Schuller (l.) en Floris Visser.

De OrderMe-ondernemers Dex Holman (m.), Roderick Schuller (l.) en Floris Visser.

Drie jonge Amsterdamse ondernemers denken dat dit syteem, OrderMe, tijdens de huidige coronacrisis de redding is voor de zwaar getroffen horecaondernemers. Die moeten, als zij straks weer open mogen, de anderhalvemeterregel toepassen.

Afroep

„De bestelling komt rechtstreeks binnen bij de bar of keuken en hoeft dus niet te worden opgenomen door de bediening”, legt Dex Holman, ook al eigenaar van reclameartikelenbedrijf Custom 95, uit. „En het eten kan worden gebracht naar een centrale plek in de zaak, waar de klant het op afroep van zijn tafelnummer kan pakken.” Uiteraard wel een digitale afroep. Zo blijft het personeel op veilige afstand.

De terrasjes zijn nu nog gesloten. Maar als de cafébazen het OrderMe-systeem zouden aanschaffen, kunnen klanten, zodra de kroegen weer open zijn, vanaf hun tafeltje met hun telefoon bestellen en betalen.

De terrasjes zijn nu nog gesloten. Maar als de cafébazen het OrderMe-systeem zouden aanschaffen, kunnen klanten, zodra de kroegen weer open zijn, vanaf hun tafeltje met hun telefoon bestellen en betalen.

Ergernis

Dex en zijn medeoprichters Floris Visser en Roderick Schuller kwamen al voor de coronaplaag op het idee voor OrderMe uit ergernis over het lange wachten in de Nederlandse horeca. „Als de bediening de bestelling niet meer hoeft op te nemen, scheelt dat veel werk en tijd.”

Ondernemers Dex Holman, Roderick Schuller en Floris Visser ontwikkelden hun bestelsysteem uit ergernis over de lange wachttijden en de chaotische bediening in de horeca, zoals hier in pre-coronatijden op een terras op het Piusplein in Tilburg.

Ondernemers Dex Holman, Roderick Schuller en Floris Visser ontwikkelden hun bestelsysteem uit ergernis over de lange wachttijden en de chaotische bediening in de horeca, zoals hier in pre-coronatijden op een terras op het Piusplein in Tilburg.

Tegoedbonnen

De crisis bood het inventieve trio nog meer kansen want zij bouwden in drie dagen tijd een online platform waar horecaondernemers tegoedbonnen kunnen verkopen aan vaste gasten gedurende de tijd dat ze gedwongen gesloten zijn.

Blij

De inventieve Amsterdammers hebben hun bestelsysteem, dat werkt via een webapp, al getest bij Brouwerij Troost in de Westergasfabriek, waar ze er enthousiast over zijn. „Wij zijn blij met OrderMe als aanvulling op onze service”, zegt Geoffrey Weideman van de drie vestigingen tellende Amsterdamse brouwerij, waar in plaats van er zomerbier in te brouwen de ketels nu maar een grote onderhoudsbeurt krijgen.

Werk aan de ketel in Brouwerij Troost. Als zij over een tijdje weer open mag, wordt het bier gemaakt met picobello materiaal.

Werk aan de ketel in Brouwerij Troost. Als zij over een tijdje weer open mag, wordt het bier gemaakt met picobello materiaal.

„Zodra ze open mogen, gaan ze ons systeem daar gebruiken”, weet Dex, die al met meerdere restaurants in gesprek is.