Nieuws/Financieel
1274123
Financieel

'Nieuw kabinet is uitweg Schiphol'

Schiphol kan onder de huidige afspraken niet verder groeien na 2020. Dat zegt oud-minister Hans Alders, die namens het kabinet bezig is om te verkennen hoe het verder moet met de nationale luchthaven na 2020. Maandag wordt het 100-jarig jubileum gevierd.

Schiphol zit muurvast door afspraken met omwonenden. Er is vastgelegd dat de luchthaven hooguit 500.000 starts en landingen per jaar mag hebben tot 2020. Fysiek kan de luchthaven veel meer aan, maar het wettelijke plafond komt in zicht.

Ander kabinet

„Het is aan de politiek of dit maximum eraf gaat. Binnen de huidige constellatie zie ik dat niet”, zegt Hans Alders in gesprek met De Telegraaf. „Na de verkiezingen zit er een ander kabinet, dat andere keuzes kan maken.” Schiphol bijt zich op dit moment zelf in de staart, omdat is gekozen voor ongebreidelde groei.

In 2013 is onder leiding van Alders zwart op wit bepaald dat het knooppuntverkeer voorrang heeft, daarna zakelijke reizigers en vracht. Het vrijetijdsverkeer heeft de laagste prioriteit, maar Schiphol heeft juist voor die categorie de deur wijd opengezet. Dat is de oorzaak van 10% groei van de luchthaven in 2016.

Selectiviteitsbeleid

„Er is te weinig met dat selectiviteitsbeleid gedaan”, zegt Alders nu. „De luchthaven heeft te lang vastgehouden aan oude cijfers, daarbij wil Schiphol per se groei laten zien.” Het kabinet heeft dit selectiviteitsbeleid niet willen handhaven richting de luchthaven.

Lees het hele verhaal in De Financiële Telegraaf