Nieuws/Financieel
1276065
Financieel

'Wij kijken niet wat de concurrent doet'

Amsterdam - Bas Beerens is de nieuwe Leading Online Entrepreneur of the Year (LOEY). De ondernemer kreeg de prijs gisteravond uitgereikt voor het wereldwijde succes van filesharing-website WeTransfer.

Beerens lanceerde de dienst in december 2009, naar eigen zeggen omdat hij maandelijks voor duizenden euro's aan koerierskosten maakte met zijn communicatiebureau. „Ik kon wel telkens een medewerker vragen om een downloadlink voor me te maken, maar waarom kon ik het niet zelf?”

Een website om grote bestanden te delen, werd de oplossing. Hoewel zulke websites al bestonden, kwam Beerens daar pas later achter. „Mensen zeggen weleens: ‘dat bestaat al’. Nou en! Mag je iets dan niet beter doen?”

Volgens voorzitter Patrick Kerssemakers van de LOEY Awards is het belangrijk om Nederlands succes in het zonnetje te zetten. „We kijken vaak naar bijzondere ondernemers met succes het buitenland, maar ook Nederland heeft veel kwalitatieve, talentvolle en zeer inspirerende online ondernemers.”

Voor WeTransfer is een doorbraak in de Verenigde Staten aanstaande, denkt Beerens. „We zagen in Nederland dat het ineens heel hard ging toen we eenmaal 1% van de mensen als gebruikers voor ons hadden gewonnen. In de VS zitten we daar nu bijna aan.”

De ondernemer is alweer met een volgende avontuur begonnen. WeMarket moet inefficiëntie wegnemen uit het voorraadbeheer van grote bedrijven.

„Zij willen merkafbreuk voorkomen, maar zijn wel bereid om overtollige voorraden voor een lagere prijs te verkopen.