Nieuws/Financieel

SOCIALE ZAKEN Open Embassy geeft vrijwilligers de ruimte

Steun voor statushouders

Renee Frissen en mede-oprichter Ahmad Kabakibi, een uit Syrie gevluchte programmeur.

Renee Frissen en mede-oprichter Ahmad Kabakibi, een uit Syrie gevluchte programmeur.

RICHARD MOUW

Amsterdam - Als vrijwilliger bij de noodopvang in Amsterdam ontdekte Renée Frissen dat voor asielzoekers volop hulp aanwezig is, maar dat de steun wegvalt zodra ze groen licht krijgen om te blijven. „Dat is wel het domste wat je als samenleving kunt doen, zo vergroot je de kans dat ze afhankelijk worden van de verzorgingsstaat. We verspillen op dit moment een hoop talent.”

Renee Frissen en mede-oprichter Ahmad Kabakibi, een uit Syrie gevluchte programmeur.

Renee Frissen en mede-oprichter Ahmad Kabakibi, een uit Syrie gevluchte programmeur.

RICHARD MOUW

Frissen is oprichtster van Open Embassy, een online platform waar statushouders 24/7 terecht kunnen met vragen over uiteenlopende onderwerpen, zoals uitleg over een brief van de gemeente of opleidingsmogelijkheden. De vragen worden in een private chatomgeving beantwoord door vrijwilligers.

Begin deze maand sleepte het bedrijf een geldprijs van $30.000 in de wacht tijdens een internationale wedstrijd voor ondernemers die oplossingen ontwikkelen voor de vluchtelingencrisis. Met dat bedrag wordt een mobiele versie van het platform ontwikkeld, zodat statushouders en vrijwilligers nog eenvoudiger toegang hebben tot de vraagbaak.

Vrijwilligers loggen in op het platform wanneer het hun uitkomt. „Dat kan vijf minuten zijn tijdens het toiletbezoek of een half uurtje in de trein op weg naar huis”, aldus Frissen die bewust voor deze flexibele vorm heeft gekozen. Bij de noodopvang viel het haar op dat veel mensen bereid waren om te helpen, maar niet ingeroosterd wilden worden. Het clubje vaste vrijwilligers was daardoor klein.

Open Embassy is sinds 1 juli in de lucht. In de eerste fase hebben honderd statushouders toegang gekregen tot de dienst. Vrijwilligers krijgen de eerste vraag uit de rij toegewezen. Als de vraag is beantwoord, melden ze deze af. Als het niet lukt om de vraag te beantwoorden, geven ze hem terug aan het systeem. „Als een tweede vrijwilliger het antwoord niet weet, komt de vraag naar mij, maar dat is pas twee keer gebeurd.”

Hoewel de gesprekken persoonlijk zijn, krijgt Open Embassy veel inzicht in wat statushouders bezighoudt. „De geanonimiseerde data is interessant voor gemeentes en maatschappelijke organisaties, omdat ze hun beleid daarop kunnen aanpassen. We zijn nu bezig met een analyse voor de gemeente Eindhoven, ook vier andere gemeentes hebben al interesse getoond.”