1282065
Financieel

Grensverlegger: The Inner Circle lanceert in New York

Datingapp sluit de massa buiten

David Vermeulen brengt ’likeminded’ daters bij elkaar.

David Vermeulen brengt ’likeminded’ daters bij elkaar.

Amsterdam - Een leuke afspraak of relatie regelen we tegenwoordig vanuit de luie stoel. Datingapps en -sites zijn er in allerlei soorten en maten, maar richten zich vaak op ‘de massa’. The Inner Circle focust zich op een selectiever gezelschap.

David Vermeulen brengt ’likeminded’ daters bij elkaar.

David Vermeulen brengt ’likeminded’ daters bij elkaar.

Na de Cupidopijlen op een aantal Europese steden te hebben gericht, lanceerde de app vorige week in New York.

Oprichter David Vermeulen bedacht het concept al voordat datingapp Tinder de wereld had veroverd. „Vier jaar geleden was ik single en stond ik ingeschreven op een aantal datingsites. Het aanbod was groot, maar heel erg op de massa gericht. Je komt dan een heleboel profielen tegen van mensen met wie je totaal niet matcht.”

Toelating

Samen met Michael Krayenhoff en Serge Samusya ontwikkelde Vermeulen een datingplatform waar gelijkgestemden elkaar kunnen vinden. Niet iedereen krijgt een account: geïnteresseerden moeten door een lid worden uitgenodigd, waarna The Inner Circle beslist over de toelating. Hierbij wordt gekeken naar foto, leeftijd, opleiding, beroep, maar ook geslacht.

„In Amsterdam en Londen hebben de mannen het voor het uitkiezen en in Milaan is er juist een mannenoverschot. We zoeken altijd naar een goede balans”, aldus Vermeulen. Doel van de selectieprocedure is volgens de ondernemer niet ‘een eliteclubje vormen’, zoals de kritiek vaak luidt, maar om like-minded mensen bijeen te brengen.

Smartphone

Vermeulen, voorheen werkzaam in de uitgeverswereld, financierde de opzet van het bedrijf volledig uit eigen zak. En nog steeds: tot op heden zijn er geen externe investeerders betrokken bij de ontwikkeling. The Inner Circle lanceerde in 2012 eerst in Amsterdam als desktopwebsite. Zonder enige vorm van adverteren werd de dienst opgepikt in ‘de scene’. The Inner Circle is toen - achteraf gezien iets te snel - binnen tweëenhalve maand uitgebreid naar Londen, Parijs, Stockholm en Milaan. „We kenden de (dating)cultuur daar niet goed genoeg en bovendien was The Inner Circle toen nog desktop-only, terwijl bijna iedereen een smartphone had.”

De heren deden een verstandig stapje terug: er kwam een compleet nieuwe app met de focus op Londen. Deze strategie, plus werken met de juiste pr-bureaus en het organiseren van feestjes leidde tot veel meer tractie, ook in de andere steden. „Zo werden we ook ontdekt door een Amerikaanse blogger en kregen we steeds meer aanmeldingen vanuit New York. Het zijn er nu al ruim 12.000. ,,We zien vooral veel interesse vanuit de mode-industrie. Londense leden komen vanuit de finance-wereld, Amsterdam is een mix van corporate lui en creatieven”.

Inner Circle-baby’s

Na New York zijn Zürich en Berlijn aan de beurt. The Inner Circle heeft in totaal 145.000 leden en nog eens 120.000 ‘in de wacht’. Het Amsterdamse bedrijf heeft in haar grachtenpand zeven man in dienst en opende onlangs een kantoor in Londen, waar Krayenhoff de leiding heeft. Dat het concept werkt hebben de heren inmiddels wel aangetoond. „Op kantoor hangen al zo’n vijftien foto’s van Inner Circle-baby’s!”

Meld u hier gratis aan voor de nieuwsbrief van DFT Avond.