Nieuws/Financieel

Starter van de Week: Spruit bezorgt baby- en peutervoeding

Maaltijdbox voor kinderen

Door door Sophie Zimmerman

Thera van Heuveln, Iris Meijlink en Douwe Tinga.

Thera van Heuveln, Iris Meijlink en Douwe Tinga.

ANKO STOFFELS

Amsterdam - Jonge kinderen elke avond een gezonde, voedzame en gevarieerde maaltijd voorzetten is een uitdaging voor veel ouders. „Vooral werkende ouders kunnen niet altijd de tijd vinden om uitgebreid voor hun kroost te koken”, herkennen Iris Meijlink, Douwe Tinga en Thera van Heuveln van de Amsterdamse startup Spruit „Wij nemen hen die zorg uit handen.”

Thera van Heuveln, Iris Meijlink en Douwe Tinga.

Thera van Heuveln, Iris Meijlink en Douwe Tinga.

ANKO STOFFELS

Spruit is een bezorgservice voor verse verantwoorde baby- en peutervoeding. Ouders kunnen kiezen tussen drie leeftijdscategorieën: vanaf vier maanden, vanaf acht maanden en vanaf twaalf maanden. Een keer per week worden er drie versbereide maaltijden bezorgd, die een week lang in de koelkast bewaard kunnen worden en makkelijk op te warmen zijn.

Nieuwe smaken

„Onze maaltijden zijn niet alleen vers en gezond”, aldus van Heuveln. „Ze zijn ook gericht op de smaakontwikkeling van kinderen. We introduceren nieuwe smaken die bij de leeftijd van de kleintjes passen.” Daarbij houden de ondernemers, die alledrie zelf ook jonge kinderen hebben, rekening met het feit dat kinderen aan nieuwe smaken moeten wennen. „In onze weekmenu’s komt ook altijd één maaltijd terug uit het menu van de week daarvoor”, vertelt Tinga. „Zo wennen kleintjes aan smaken die ze nog niet kenden.”

De oprichters bereiden de bestelde maaltijden nu nog zelf - elke dinsdag in de professionele keuken van de culinaire broedplaats Kitchen Republic - maar het aantal abonnementen stijgt zo snel sinds de introductie van de bezorgservice afgelopen augustus, dat die situatie niet lang meer zal duren. „We gaan binnenkort op zoek naar kokend personeel.”

Tinga: „We hebben zeker niet de ambitie om over een jaar nog alles zelf te doen, maar we hebben er expliciet voor gekozen om in het begin zoveel mogelijk in eigen hand te houden. Daar leren we namelijk ontzettend veel van.”

Toekomstproof

Zo kwamen de ondernemers er bijvoorbeeld achter dat het heel veel tijd in beslag nam om de maaltijden te verpakken in de doosjes die ze hadden laten ontwerpen. De verpakking is inmiddels aangepast. „Op deze manier kunnen we ons concept toekomstproof maken”, aldus van Heuveln.

Die toekomst ziet er wat de ondernemers betreft rooskleurig uit. „We krijgen nu al ontzettend veel vraag, ook van buiten Amsterdam”, vertelt Meijlink. „We willen echter eerst in de hoofdstad draagvlak creëren om vanuit daar verder te groeien. Maar de ambitie om ons bezorggebied te vergroten, is er absoluut en op korte termijn willen we ook ons portfolio uitbreiden met maaltijden voor kinderen vanaf 2 jaar.”