Nieuws/Financieel
1289202837
Financieel

EU: terugslaan naar VS met importheffingen

WASHINGTON - door Redactie DFT/ANP De Europese Unie zal terugslaan met importheffingen nadat de Verenigde Staten landen in de eurozone woensdag heeft bestraft met importheffingen van 10 procent op vliegtuigen en tarieven van 25 procent voor andere goederen, waaronder kaas uit Nederland.

Die heffingen blijken uit een definitieve lijst die de Amerikaanse overheid heeft gepubliceerd. De nieuwe tarieven treden op 18 oktober in werking.

Volgens president Trump heeft Europa „jarenlang van ons gestolen.”

"Als de Amerikanen de uitgestrekte hand van Frankrijk en de EU afslaan, staan we klaar om met sancties te antwoorden"

Frankrijk en de Europese Unie staan klaar om sancties op Amerikaanse goederen in te voeren als de Verenigde Staten weigeren om het handelsconflict rondom vliegtuigbouwer Airbus op een aanvaardbare manier op te lossen, reageerde de Franse minister van Financiën Bruno Le Maire donderdag.

„Als de Amerikanen de uitgestrekte hand van Frankrijk en de EU afslaan, staan we klaar om met sancties te antwoorden”, waren de woorden van Le Maire.

Goederen die onder de heffing van 25 procent vallen zijn verder: Schotse en Ierse whisky’s, Franse wijn, olijven, boter, yoghurt en diverse varkensproducten uit verschillende Europese landen. In eerste instantie wilden de VS ook voor producten van leer heffingen opleggen, maar daar is van afgezien. Daarmee blijven luxemerken als Givenchy en Louis Vuitton buiten schot.

De Amerikanen kregen woensdag groen licht van de Wereldhandelsorgansatie (WTO) om strafheffingen op te leggen op 7,5 miljard dollar aan Europese goederen als vergelding voor illegale Europese subsidies voor vliegtuigbouwer Airbus. Het gaat om de grootste strafheffing die ooit is goedgekeurd door de WTO.

De VS en de EU bestoken elkaar al sinds 2004 met aanklachten wegens vermeende staatssteun aan de luchtvaartindustrie. Washington stelt dat Boeing tientallen miljarden dollars aan omzet is misgelopen door de steun aan zijn Europese concurrent.