Nieuws/Financieel
1290096
Financieel

GRENSVERLEGGER 2Care4Kids naar Zuid-Amerika

Overal vraag naar opvang

Jules van Bruggen boekt, na een mislukt avontuur in Duitsland, succes in Italië.

Jules van Bruggen boekt, na een mislukt avontuur in Duitsland, succes in Italië.

Amsterdam - Veel ouders hebben moeite om goede opvang te vinden voor hun kinderen. Dat geldt niet alleen in Nederland, zo ontdekte Amsterdammer Jules van Bruggen van oppasplatform 2Care4Kids. De eerste stap over de grens richting Duitsland mislukte, maar in Italië werd het een onverwachts groot succes.

Jules van Bruggen boekt, na een mislukt avontuur in Duitsland, succes in Italië.

Jules van Bruggen boekt, na een mislukt avontuur in Duitsland, succes in Italië.

Van Bruggen startte in 2009 in de avonduren met online platform Oudermatch.nl nadat hij als jonge vader zelf ervoer hoe lastig het kan zijn om een oppas te vinden. „De eerste gedachte was om een virtuele ontmoetingsplaats te creëren waar ouders elkaar uit de brand konden helpen”, vertelt Van Bruggen. „Al snel kwamen daar oppassers en gastouders bij.”

Binnen twee jaar liep de website zo goed dat Van Bruggen het aandurfde zijn baan op te zeggen. Meteen kwam het besef dat het platform alleen groot te maken was met internationale uitbreiding. „De Nederlandse markt is simpelweg te klein.”

Van diverse mensen kreeg Van Bruggen het advies om naar Duitsland te gaan. „Het lag voor de hand, want de mensen hebben daar het geld en de bereidheid om voor een dienst als de onze te betalen.” Het eerste buitenlandse avontuur ging echter faliekant mis.

„Ik wist wel dat er concurrerende platformen in Duitsland actief waren, maar dacht ertegen opgewassen te zijn. Onze site was gebruikersvriendelijker en wij boden ouders als enige de mogelijkheid om met andere ouders te communiceren. Ik heb echter onderschat hoe kapitaalkrachtig ze waren. Als beginnend bedrijf had ik het marketingbudget niet om ertussen te komen.”

Italië werd het volgende introductieland. Van Bruggen: „Ik besloot voor een totaal andere markt te kiezen. Veel mensen dachten dat het niet zou aanslaan omdat Italianen meer familiegericht zijn. Onderzoek wees echter uit dat ook daar behoefte is aan opvang en dat de concurrentie zwak was.”

In drie jaar tijd is Sitter-Italia niet alleen uitgegroeid tot marktleider, maar ook tot een bekend merk. 2Care4Kids kiest er bewust voor merk- en domeinnamen lokaal aan te passen. „Dat wekt vertrouwen en maakt het herkenbaar. Met een lokale naam creëren we het gevoel dat het platform door en voor Italiaanse ouders is opgericht.”

Dat vertrouwen wordt ook gevoed door de lokale woordvoerder. „We werken in het buitenland met freelancers. Allemaal moeders. Zij zijn het aanspreekpunt en moeten uit eigen ervaring kunnen vertellen.” Het oppasplatform is inmiddels actief in zeven landen en telt 700.000 actieve gebruikers. De ambitie is om binnen een jaar actief te zijn in minimaal tien landen.

Van Bruggen raadt ondernemers met internationale ambitie aan om out of the box te denken in het bepalen van landen. „Een land waarvan je subjectief denkt dat het niet gaat werken, kan als je het gaat testen juist enorm aanslaan. We hebben getwijfeld of we wel in Finland en Noorwegen moesten starten, omdat de overheid daar de opvang grotendeels betaalt. In Finland zien we wel dat het platform vooral gebruikt wordt voor oppas in de avonduren, maar in Noorwegen blijkt ook vraag naar dagopvang.”

Met Argentinië heeft Van Bruggen onlangs zijn eerste stap buiten Europa gezet. Hij hoopt dat andere landen in Zuid-Amerika snel volgen. „Maar we kijken ook naar de rest van Europa.”