Nieuws/Financieel
1290226057
Financieel

Unilever houdt thee-divisie tegen het licht

AMSTERDAM (AFN/BLOOMBERG) - Was- en levensmiddelenconcern Unilever gaat zijn wereldwijde thee-activiteiten tegen het licht houden. Volgens topman Alan Jope liggen alle opties voor de divisie op tafel, zo zei hij bij de publicatie van de jaarcijfers. Verder meldde Jope dat nog niet duidelijk is in hoeverre het nieuwe coronavirus invloed zal hebben op de toekomstige resultaten.

Unilever zette een omzet van €52 miljard in de boeken. Die viel daarmee 2% hoger uit dan een jaar eerder. Wisselkoerseffecten pakten gunstig uit voor de onderneming.

Unilever beloofde eerder al zijn merkenportefeuille tegen het licht te houden. De kans bestaat dat Unilever de theedivisie (onder meer Lipton) verkoopt, ondanks de forse investeringen van de afgelopen jaren. Zo werd in 2017 kruidentheemerk Pukka en Tazo van Starbucks gekocht. De omzet van thee was vorig jaar ongeveer €3 miljard. Vooral de vraag naar zwarte thee daalt snel in de ontwikkelde markten.

"Meer innovatie, meer inzetten op producten die groeien"

Dit vindt DFT-verslaggever Harry van Gelder:

,Zoals verwacht lag de onderliggende groei van Unilever in 2019 met 2.9% onder de eigen bandbreedte van 3-5%. Dat komt vooral door een tragere groei in Zuid Azië. Het vierde kwartaal was ronduit slecht. Alleen Home Care presteerde naar behoren. Personal Care kwam niet vooruit met een toename van slechts 0,5% en Food groeide met maar 1,6%. De Unilever-top gaat door op de bekende weg door: Meer innovatie, meer inzetten op producten die groeien en besparing op kosten. De vraag is of dat genoeg is om activistische aandeelhouders buiten te houden.”

Volg Harry van Gelder op Twitter

Opmerkelijk is dat Unilever, anders dan concurrent Nestlé, niet kijkt naar de ijsco-business. Het concern sloot het jaar af met een onderliggende omzetgroei van 2,9%. De Brits-Nederlandse onderneming kwam eind vorig jaar al met een omzetwaarschuwing vanwege lastige marktomstandigheden. Doorgaans mikt het bedrijf op een onderliggende omzetgroei van minstens 3 procent.

Geen verrassing

Dat nu de toekomst van de theetak wordt onderzocht is geen verrassing. Unilever beloofde eerder al zijn merkenportefeuille tegen het licht te houden. Unilever verwacht medio dit jaar meer duidelijkheid te hebben over de toekomst van de theetak, met onder meer het merk Lipton, die in 2019 goed was voor een omzet van 3 miljard euro.

Ook analisten van ING zijn niet verrast door het strategisch overwegen van de theedivisie. Bij een vorige strategische review, die van de spreaddivisie, dit uiteindelijk leidde tot een verkoop, aldus de bankeconomen.

Kenners van onder meer Citi (buy) en Jefferies (buy) verwelkomden het onderzoek naar de thee-divisie. Dat zou onder meer goed zijn voor de koers. Ook kan het zorgen voor „meer actie in het portfolio van Unilever”, aldus Jefferies.

Virus

Ook moet op termijn meer duidelijk worden over de impact van het coronavirus, dat in delen van China ervoor zorgt dat het openbare leven stil is komen te liggen. Volgens financieel directeur Graeme Pitkethly kan het niet anders dan dat ook Unilever door de kwestie wordt geraakt, zoals volgens hem de hele economie wordt geraakt. Eenvijfde van de omzet in China is voedsel gerelateerd. „Er moet dus wel een effect zijn”, zei Pitkethly.

Bij Unilever gaat volgens hem onder meer om de mindere verkopen van verzorgingsproducten, ook omdat mensen minder reizen en een daling van leveringen van producten aan bijvoorbeeld restaurants. Er zal volgens Pitkethly ook meer duidelijk worden als de vakantieperiode vanwege het Chinese nieuwjaar erop zit.

In het eerste kwartaal van 2020 verwacht Unilever weer onder de 3% groei te zitten. Voor het hele jaar denkt de Unilever-top een groei van 3-4%.