1292482
Financieel

FAMILIEZAKEN Topido al 80 jaar in de familie

Begonnen uit liefde voor wijn

Martin en Tom Kats van slijterij Topido in Amsterdam.

Martin en Tom Kats van slijterij Topido in Amsterdam.

Amsterdam - Topido in Amsterdam Oud-West was vroeger de zaak waar je moest zijn als je een bepaald artikel niet kon vinden. De winkel in huishoudelijke artikelen en speelgoed bestaat niet meer, maar de naam leeft voort in de gelijknamige slijterij. Ook daar zijn artikelen te vinden die nergens anders te koop zijn: zelf geïmporteerde wijnen van kleine wijnboeren.

Martin en Tom Kats van slijterij Topido in Amsterdam.

Martin en Tom Kats van slijterij Topido in Amsterdam.

Topido is een afkorting van ‘Tot Ons Plezier Is Deeze Opgericht’. Dat geldt zowel voor de snuisterijenwinkel als voor de slijterij. „Mijn vader maakte en onderhield handkarren voor de marktlui van de Ten Katemarkt. Om overdag iets om handen te hebben opende hij de winkel”, vertelt Martin Kats (63) die in 1978 uit liefhebberij voor wijn de slijterij opende en enkele jaren later het naastliggende café overnam.

De zelf geïmporteerde wijnen zijn het visitekaartje van de zaak. „Bij ons vind je wijnen die je nergens anders kunt vinden.” Kats bezoekt de lokale wijnboeren persoonlijk. „Het zijn vaak hele kleine bedrijfjes die helemaal geen ervaring hebben met verkoop in het buitenland. Tijdens een bezoek word ik als vriend ontvangen.”

Kats geniet ervan om zijn klanten over de wijnen te vertellen en ze van een goed advies te voorzien. Hij heeft zijn enthousiasme overgedragen aan zijn neef die de zaak in januari overneemt. „Ik weet inmiddels vaak beter wat mensen lekker vinden dan zijzelf”, aldus Tom Kats (33) die op 15-jarige leeftijd als zaterdaghulp in de zaak van zijn oom begon.

Tom verwacht niet dat er veel verandert als hij aan het roer staat. „Van het café ga ik niet opeens een hippe tent maken. Die zijn er al genoeg. Bij ons kun je nog gewoon een broodje ossenworst eten. Dat nostalgische vind ik mooi.”

De inkoop is in de loop der jaren wel veranderd. „De wijk is verhipt en het besteedbaar inkomen hoger. Vroeger verkochten we veel graanjenever, nu is er meer vraag naar de duurdere categorie wijn.”