Nieuws/Financieel
1298798
Financieel

Analyse: eenzame kerst voor Air France KLM

Air France KLM gaat het nieuwe jaar in zonder parter in de Europese consolidatieslag.

Jean-Marc Janaillac, de nieuwe topman van Air France KLM, zit deze dagen gemankeerd onder de kerstboom. In november presenteerde hij zijn strategisch plan, waarvan de lancering van een nieuwe ‘low-cost’ luchtvaartmaatschappij die in 2019 moet gaan vliegen, de kern vormde. Na wat protesten van vakbonden is het vrijwel stil rond de Nederlands-Franse luchtvaartmaatschappij.

Een stilte die niet positief is, want de laatste weken is de consolidatie in de mondiale luchtvaart weer een stap verder gekomen. En deze slag lijkt zich buiten Air France KLM te voltrekken.

Klapstuk

Het klapstuk daarin is dat Etihad, de Arabische partner van de luchtvaartmaatschappij, een aandelenbelang van 10% overweegt in jawel: Lufthansa, de grote concurrent van Air France KLM. En volgens het weekblad Der Spiegel zou Etihad-dochter Alitalia, nota bene ooit dochteronderneming van KLM, aan de Duitsers aangeboden worden in deze deal. Pijnlijk voor de Nederlanders en de Fransen, die Alitalia ooit zagen als derde loot aan de stam in de luchtvaartcombinatie.

Laag pitje

Hoewel topman James Hogan van Etihad volgens bronnen niet meer mag investeren van de regering van Abu Dhabi en op weg naar de uitgang zou zijn, zou dit scenario het definitieve einde betekenen van de relatie tussen de Arabieren en Air France KLM. Deze stond al op een laag pitje doordat de top van de Nederlands-Franse luchtvaartmaatschappij openlijk de de staatsteun aan de Arabische concurrentie bekritiseerde.

Drie blokken

Zo ontstaan er drie blokken, waarin Qatar Airways en het moederbedrijf van British Airways samen gaan, en daarnaast de grote Lufthansagroep met Etihad. Emirates is nog niet voorzien van een partner die op de lange afstanden vliegt, maar werkt bescheiden samen met EasyJet.

Air France KLM komt in het rijtje niet voor. Door de stilstand door het ontbreken van hervormingen lijkt de luchtvaartmaatschappij de boot te gaan missen en eenzaam achter te blijven. Met als kind van de rekening KLM, dat wel groeit, maar vastzit in de combinatie met Air France .