Nieuws/Financieel

Beklag leidt tot wijziging inning rekening bij CAK

Ombudsman: Klacht? Laat het er niet bij zitten

Peter Schoonen

Isaac* is een man op leeftijd. Hij is bijna blind. Hij krijgt zorg en betaalt hiervoor een eigen bijdrage aan het CAK. Het CAK int dit soort bijdragen. Zij sturen Isaac de rekeningen voor zijn eigen bijdrage per post. Isaac betaalt vervolgens via de acceptgiro die bij de rekening zit. Dit is voor hem een enorme opgave vanwege zijn slechte ogen.

Peter Schoonen

Hij belt met het CAK en vraagt of hij voortaan de rekeningen via automatische incasso kan voldoen. Op die manier hoeft hij nooit meer de acceptgiro’s in te vullen. Het CAK stuurt hem hiervoor een formulier. Isaacs schoonzoon vult dit voor hem in. Alles lijkt geregeld. Maar toch krijgt Isaac opnieuw een acceptgiro. Hij belt het CAK. Wat blijkt? Er is iets mis gegaan bij het invullen van het formulier door Isaacs schoonzoon.

Een nieuwe poging volgt. Die slaagt wel. Isaac is verlost van het invullen van acceptgiro’s. Of toch nog niet helemaal? Er staat namelijk nog één rekening open bij het CAK die Isaac nog moet betalen met een acceptgiro. Pas daarna gaat de automatische incasso in. Isaac klaagt hierover bij het CAK. Hij is lang bezig geweest zich te verlossen van de acceptgiro’s. Dus waarom kan hij die openstaande rekening niet gewoon ook al via automatische incasso betalen? Het CAK schrijft Isaac in een brief zijn situatie te begrijpen, maar zegt dat het niet kan. Waarom het niet kan, blijkt voor Isaac niet uit de brief.

Isaac belt ons. Hij vertelt onze medewerker Jacco: ’Het klinkt misschien als iets kleins, nog één keer moeten betalen via acceptgiro. Maar voor mij is het dat niet. Door mijn slechte zicht kost het mij een enorme inspanning en tijd’. Het zit Isaac ook dwars dat hij bij het CAK niet duidelijk krijgt waarom zij de openstaande rekening niet al gelijk automatisch kunnen innen. Jacco begrijpt Isaacs situatie. Hij vraagt uitleg bij het CAK. Die geven ze: als een rekening met acceptgiro is aangemaakt, kan de manier waarop die betaald wordt, niet meer worden gewijzigd.

Het CAK is hier zelf ook niet helemaal gelukkig mee. En biedt uiteindelijk maatwerk: Isaac kan zijn openstaande rekening alsnog gelijk via automatische incasso betalen. Het CAK is ook bezig om de systemen aan te passen. Dan is het in de toekomst voor mensen mogelijk gelijk via automatische incasso te betalen; ook de rekeningen die dan nog open staan. Zo heeft Isaac door het indienen van zijn klacht bij ons gezorgd dat een hoop mensen geholpen zijn in de toekomst. Kortom, heeft u een klacht? Laat het er niet bij zitten. U helpt niet alleen uzelf, maar soms ook anderen.

*gefingeerde naam