Nieuws/Financieel
1302470
Financieel

Sober snoepgoed helpt niet tegen jengelend kind

’Blijf ook nee zeggen’

De 9-jarige Lotte kiest koekjes waar de populaire Disneyprinsessen uit Frozen op staan.

De 9-jarige Lotte kiest koekjes waar de populaire Disneyprinsessen uit Frozen op staan.

Amsterdam - Klanten in de supermarkt worden het niet eens of het verbannen van striphelden op snoepverpakking en andere ongezonde producten voor kinderen wel nodig is. Doordat er populaire stripfiguren op de verpakking staan, vallen kinderen als een blok Dora-koekjes, Turtle-toetjes en Sesamstraat-repen.

De 9-jarige Lotte kiest koekjes waar de populaire Disneyprinsessen uit Frozen op staan.

De 9-jarige Lotte kiest koekjes waar de populaire Disneyprinsessen uit Frozen op staan.

„Wat een complete onzin dit”, zegt Henny Muller boos. „Belachelijk!” Ze heeft zojuist boodschappen gedaan bij de Albert Heijn in Amsterdam West en vindt de nieuwe verpakkingsregels helemaal niks. „Eerst Zwarte Piet en nu dit weer.” Ook Cindy van Greuningen vindt het verbod ’jammer’ en ’dom’. Haar kinderen vinden de helden op de snoepverpakkingen juist ontzettend leuk, vertelt ze. Vooral Dora en Brandweer Sam vallen erg in de smaak. „Als ze die op de verpakking zien, vliegen ze erop af”, lacht ze.

Maar er zijn ook winkelende ouders die het besluit toejuichen, zoals Jet Eijmael. „Er zit te veel suiker en rommel in dat soort producten.” Of het gejengel van kinderen in de supermarkt straks minder zal worden? Jos Alberte betwijfelt het. Kinderen blijven toch wel zeuren om snoep, denkt ze.

Met het vrijwillig opleggen van de nieuwe verpakkingsregels neemt de industrie ’een vlucht naar voren’, legt retaildeskundige Paul Moers uit. Dit komt door de maatschappelijke discussie die is ontstaan over het groeiend aantal dikke kinderen. Eerder werden snoepreclames voor jonge kinderen daarom al verboden. Als de levensmiddelenindustrie zelf geen maatregelen neemt, doet de politiek dat wel, zegt Moers. Nu voorkomt de industrie dat snoepgoed bijvoorbeeld alleen nog achter de kassa mag worden verkocht, of zelfs helemaal uit de schappen wordt verbannen, legt hij uit. De nieuwe verpakkingsregels zullen ’zeker impact’ hebben op de omzet van supermarkten, denkt hij. Die stripfiguren trekken kinderen ’gigantisch’ en ouders worden gestuurd door zeurende kinderen, legt hij uit. De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie die de regels vrijwillig heeft opgelegd, is niet bang voor omzetdaling, zegt een woordvoerder. Maar dan heeft de maatregel toch geen effect? „We gaan ook door het met gezonder maken van de producten.”

Opvoedkundige Marina van der Wal is blij met de nieuwe verpakkingsregels. „Ik vind het een logische gedachte om ouders te steunen in het voorkomen van drama’s in supermarkten. Wat niet wegneemt dat ouders ook echt weer moeten leren om nee te zeggen.”