Nieuws/Financieel
1304871
Financieel

Londense LME centrum verkoop metalen

Batterijauto’s geven beurshandel een lift

’Open outcry’ handelaren blijft kern van de grootste metalenbeurs LME in Londen.

’Open outcry’ handelaren blijft kern van de grootste metalenbeurs LME in Londen.

Londen - De stormachtige opmars van elektrisch rijden krijgt ook het 140 jaar oude bastion van de metalenhandel in haar greep. De wereldvermaarde London Metal Exchange (LME) wil uitbreiden naar metalen voor batterijauto’s.

’Open outcry’ handelaren blijft kern van de grootste metalenbeurs LME in Londen.

’Open outcry’ handelaren blijft kern van de grootste metalenbeurs LME in Londen.

„Onze klanten vragen om contracten in deze metalen. De behoefte is enorm. We werken aan futurescontracten voor de chemische variant van kobalt en nikkel voor deze auto’s. We kijken naar uitbreiding naar alle belangrijke metalen voor batterijauto’s zoals lithium”, zegt James Cressy van de LME, het laatste handelsplatform van de fysieke metalenhandel aan het Londense Finnsbury Square.

Als de beurs die stap neemt, krijgt de verhandelbaarheid van soms obscure metalen een enorme vaart. Ze komen beter in zicht van institutionele maar ook particuliere beleggers.

De LME verhandelt in sommige metalen driekwart van de wereldvoorraad. Maar handel buiten de beurs om, via over-the-counter-contracten, neemt toe. Een serie fintechbedrijven met elektronische handel zaagt aan zijn poten. Handelaren in de pubs rondom de LME zeggen dat allerlei onderhandelingen spelen. Bijvoorbeeld met NEX Group - het beursplatform dat vanwege de Brexit kantoren naar Amsterdam verhuist. De LME en NEX zwijgen over de details. Dit jaar meldde de LME, met vorig jaar nog voor $10,3 biljoen verhandelde metalen (3,5 miljoen ton), wel „open te staan voor samenwerking”.

Mogelijke futurescontracten voor de metalen van batterijauto’s vormen een van vele vernieuwingen binnen de LME. Het grootste handelsplatform voor industriële metalen kondigde in september opnieuw innovatie voor de afwikkeling van tientallen metalen aan. Zijn volumes dalen al enkele jaren: in 2016 zakte de handel met 7,7% in volume terug, over 2015 met 4,3% op jaarbasis.

De LME beperkte de handelskosten voor clearing, de afhandeling van fysieke transacties, meermalen. Ook worden waar mogelijk nieuwe kostenbesparingen overwogen, stelt Cressy, uitkijkend over de handelsvloer.

Londen verloor afgelopen kwartalen ondanks zijn mondiale reputatie gewicht in de handel. Azië is, ook voor Nederlandse handelshuizen, steeds belangrijker geworden. De LME moderniseerde zijn systemen en verkaste naar een nieuw gebouw binnen de Londense City. De beurs hield desondanks nog een ring, de ronde handelsvloer, met banken van rood leer zoals die al decennia de zetel vormt van de machtige metalenhandel. In het midden van de laatste ’open outcry’-handelsvloer van Europa staan de vaak schreeuwende ’Lords of the Ring’, de beurshandelaren. Vroeger ging het er hier binnen keihard aan toe. Maar nu moeten ze om fysiek contact te beperken te allen tijde contact houden met de rode bank. Op straffe van duizenden ponden boete wegens ’staan in de ring’.

Hun oude vocabulaire van hand- en vingersignalen bepaalt hier in de kring nog altijd een groot deel van de wereldhandel, scherp gevolgd door een trits camera’s en microfoons.

Recent voegde het goud- en zilverfutures toe voor internationale handelspartijen met in Londen grote opslagsilo’s aan de kades. Cressy: „De metalen voor batterijauto’s kunnen de komende jaren relevant worden.”