Nieuws/Financieel
1307844861
Financieel

Herstel bij markt tv-reclame na coronadip

AMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse markt voor tv-reclames herstelt van de coronacrisis. In het derde kwartaal gaven adverteerders iets meer uit ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, heeft marketingorganisatie Screenforce becijferd.

In het derde kwartaal van 2020 kwam de omzet van de tv-reclamemarkt uit op 171 miljoen euro, bijna een procent meer op jaarbasis. Dat komt onder meer doordat bijna 9 miljoen euro is uitgegeven aan reclame op onlineplatforms, een stijging van bijna 60 procent.

In de eerste helft van het jaar daalden de inkomsten nog met bijna een kwart. Volgens Screenforce hebben onder meer de Ster en Talpa Network positieve verwachtingen voor de rest van het jaar.

De marketingorganisatie wijst wel op onzekerheden rond de extra coronamaatregelen die zijn afgekondigd. "Maar veel adverteerders hebben hun marketingplannen al aangepast aan de nieuwe werkelijkheid. Waar sommige branches beduidend minder tot niets communiceren zijn andere branches actiever dan ooit tevoren", meldt Screenforce. Zo zijn de supermarkten al begonnen aan een 'najaarsoffensief' richting de feestdagen.