Financieel/Geld

’Consument wordt gemanipuleerd tot aankoop’

Door Patricia Boon

Amsterdam - Bestel niet zomaar iets via social media. Check eerst wie er achter zit. Met deze slogan waarschuwt de Autoriteit Consument & Markt consumenten vanaf vandaag voor de (financiële) risico’s van impulsaankopen via social media.

Nederlanders kopen steeds meer via social media, met name via Facebook en Instagram, laat een woordvoerster van de ACM weten. „Op deze platforms worden steeds vaker koopknoppen geplaatst. Vaak gaat het om artikelen waarnaar de consument heeft gezocht. Neem een rood horloge”, geeft ze als voorbeeld. „Wie daar op heeft gezocht, kan er op wachten dat er niet veel later een advertentie met rode horloges voorbij komt.”

Honderden euro’s

Het blijkt dat consumenten zich op zo’n moment gemakkelijk laten verleiden tot impulsaankopen en soms tientallen of honderden euro’s betalen. „Wie specifiek naar iets heeft gezocht en dan een aantal van dat soort producten krijgt voorgeschoteld, is sneller geneigd om het ook daadwerkelijk te kopen.”

Dit gebeurt dan vaak bij bedrijven die de consument niet kent. „Het wordt de consument heel makkelijk gemaakt: met een paar klikken is het artikel te kopen, zonder tussenkomst van een webwinkel.”

Ontraceerbaar

Met alle gevolgen van dien, want wat doe je als er een ander product op de mat valt dan je had verwacht en je het bedrijf niet kunt bereiken? Of als het niet of te laat wordt geleverd? „Consumenten kunnen een paar dagen na de aankoop vaak niet meer achterhalen bij wie ze hun bestelling deden. Sommige verkopers vermelden geen of onjuiste contactgegevens op hun bedrijfspagina. Daardoor zijn zij lastig of niet te traceren.”

Meldingen

De ACM komt met de campagne omdat deze manipulatie van consumenten flink in opmars is. „In het buitenland gebeurt dit al heel veel en bij ons is ook een stijgende lijn te zien. Daarnaast hebben we al diverse meldingen binnengekregen van consumenten”, aldus de woordvoerster. „Doel is om consumenten bewust te maken van de risico’s. Controleer eerst of alles in orde is voordat je een aankoop doet.”