Nieuws/Financieel

Column

Verzet je niet tegen industrie 4.0

Martin Gilbert, ceo van Aberdeen.

Martin Gilbert, ceo van Aberdeen.

REUTERS

De lancering van de iPhone, deze maand exact tien jaar geleden, is een klassiek voorbeeld van hoe technologie een gehele sector op zijn kop kan zetten. Nokia, tot 2007 absolute marktleider op het gebied van mobiele telefoons, had het nakijken en kwam de klap die Apple uitdeelde nooit meer te boven.

Martin Gilbert, ceo van Aberdeen.

Martin Gilbert, ceo van Aberdeen.

REUTERS

Het verdwijnen van gevestigde namen is typerend voor de ‘vierde industriële revolutie’, een van de overkoepelende thema’s tijdens het World Economic Forum dat op 17 januari van start gaat in Davos. Industry 4.0 is niet meer te stuiten en wordt aangejaagd door enorme computerkracht, een exponentiële toename van opslagcapaciteit en supersnel internet.

Bij industriële revoluties gebeurt het zelden dat de marktleider in een oude technologie ook marktleider in de nieuwe wordt. Uitzondering daarop is datzelfde Apple. Zijn succes komt niet alleen van de iPhone, maar ook van de iPod, iTunes, de App Store en de iPad. Alleen door continue van binnenuit te vernieuwen, zorgen bedrijven dat niemand anders in het gat springt.

Betaalcheque

Facebook is een ander bedrijf dat zich daar terdege van bewust is. Om relevant en competitief te blijven, koopt het andere disruptieve bedrijven op. Zo voegde Facebook Instagram, WhatsApp, Oculus VR aan zijn stal toe. Het bedrijf blijft doorgroeien omdat het de cash die het genereert gebruikt om nieuwe dingen te doen. Ook Ikea hoort thuis in het rijtje van eeuwige vernieuwers. Zelfs al bleef de kern van het bedrijf sinds 1943 steeds dezelfde: het produceren en verkopen van meubels die jezelf in elkaar moet schroeven.

Naast veel andere sectoren blijken ook financiële instellingen niet immuun voor de digitale disruptie. Het geschreeuw van handelaren op de beursvloer heeft plaatsgemaakt voor het zachte gezoem van computers. Mobiel bankieren heeft menig baliemedewerker werkloos gemaakt. En wie weet nog wat een betaalcheque is?

Ook vermogensbeheer verandert. Met index- en passieve strategieën zijn beleggers veel goedkoper af dan als hun portefeuilles actief beheerd worden. Toch is actief management niet ten dode opgeschreven. Als het goed gebeurt, kunnen actieve strategieën de markt verslaan, maar daarvoor moet wel betaald worden. Klanten begrijpen dat. Ze hebben nu gewoon meer producten om uit te kiezen.

De wereld van het financiële advies is volop in beweging. Er wordt druk gespeculeerd over de toekomst van de adviseur. Online platforms zouden hun werk overnemen. Echter, de soep wordt nooit zo heet gegeten als zij wordt opgediend. Adviseurs moeten de nieuwe technologie juist aangrijpen om hun klanten beter te bedienen.

Vroeger was alles beter

Het is soms best lekker om weg te dromen bij het gevoel dat vroeger alles beter was. Maar degenen die zich tegen technologische vooruitgang verzetten, moeten niet vergeten dat die de levens van heel veel mensen verbetert. Het bedrijfsleven moet alert blijven en niet op zijn lauweren rusten. De vierde industriële revolutie zal niet op televisie getoond worden, maar gewoon op je smartphone worden gestreamd.

Martin Gilbert, CEO Aberdeen Asset Management