Nieuws/Financieel
1309395
Financieel

Spanning rond Martinair verpest feest gedenkboek

De laatste MD-11 van Martinair.

De laatste MD-11 van Martinair.

De KLM-directie schitterde vrijdag door afwezigheid bij de uitreiking van een gedenkboek aan Martinair-oprichter Martin Schröder. Er is nog altijd woede bij het personeel om de ingrijpende sanering.

De laatste MD-11 van Martinair.

De laatste MD-11 van Martinair.

Op een bijeenkomst op Schiphol-Oost ontving oprichter Schröder een boek over het zogeheten MD-11 toestel. De laatste MD-11 ging afgelopen zomer uit de vaart.

Schröder 'realist'

“Ik ben een realist, maar toch ging me dat aan het hart”, zegt Schröder tegen De Telegraaf. Hij roemt de flexibiliteit van het toestel, dat zowel voor de vracht als voor het passagiersvervoer werd gebruikt.

“De KLM-directie wil dit niet samen met ons doen’, zegt initiatiefnemer George de Waard. Hij was twee decennia vlieger op de MD-11. “Het ligt  politiek gevoelig, omdat er 51 piloten zijn ontslagen afgelopen zomer. Dat hakt erin.”

Vrachtdirecteur Marcel de Nooijer van KLM nam het boek donderdag al in ontvangst, bij een aparte bijeenkomst. ‘We hebben besloten het klein te houden”, zegt een woordvoerder desgevraagd. “Hij zou gelyncht worden als hij hier zou binnenstappen”, zeggen aanwezigen op de presentatie op Schiphol-Oost, die anoniem willen blijven.

Sanering

Bij Martinair zijn de afgelopen jaren 7 vrachtvliegtuigen uitgefaseerd, als gevolg van een ingrijpende reorganisatie. Naast de ontslagen zijn er 170 man vrijwillig vertrokken en 80 man met pensioen gegaan.

De laatste MD-11, met de karakteristieke motor bovenop, vertrok afgelopen zomer. Er vliegt op dit moment nog één Boeing 747 in Martinair-kleuren rond, de drie andere hebben de blauwe KLM-kleuren. 

Niets voor terug

“Er is niets voor teruggekomen”, zegt De Waard. “Bij KLM is de MD-11 ook verdwenen uit de vloot, maar daar kwamen Boeing777 en Dreamliner voor terug.” Meer dan de helft van het Martinairpersoneel is vertrokken in de afgelopen jaren, ondanks de toezegging van de toenmalige vrachtbaas Erik Varwijk dat eventuele boventallige piloten een plaats zouden krijgen in de KLM-groep, dus bij KLM, Cityhopper of Transavia.

Strategische blunder

Martinair vloog naar verre vakantiebestemmingen en werd in 2008 door KLM ingelijfd. Destijds is besloten om het passagiersvervoer af te bouwen, terwijl dit verre goedkope vakantievluchten nu de trend zijn in de mondiale luchtvaart. Schröder geeft tegenover De Telegraaf geen commentaar op de huidige plannen van Air France KLM met Martinair.

“Het is een strategische blunder”, zegt Wout Pronk, oud-voorzitter van de ondernemingsraad van Martinair vrijdag op de bijeenkomst. “De prijsvechter Norwegian springt nu het in gat dat is ontstaan op Schiphol.”