Nieuws/Financieel

SOCIALE ZAKEN Kinder maakt doneren simpel en transparant

Swipen voor het goede doel

Mathys van Abbe wil doneren betrouwbaar en toegankelijk maken.

Mathys van Abbe wil doneren betrouwbaar en toegankelijk maken.

MOUW, RICHARD

Amsterdam - Als er op straat een foto van een ondervoed kindje onder je neus wordt geschoven, ben je snel geneigd om je portemonnee te trekken. Maar zit je dan aan zo’n goed doel vast? En wat gebeurt er met je geld en gegevens? Doneren kan simpeler en laagdrempeliger, vond techondernemer Mathys van Abbe.

Mathys van Abbe wil doneren betrouwbaar en toegankelijk maken.

Mathys van Abbe wil doneren betrouwbaar en toegankelijk maken.

MOUW, RICHARD

,,Via (sociale) media worden we met zo veel ellende geconfronteerd, dat we niet meer weten welk doel we moeten steunen. En wist je dat veel organisaties 75 procent van hun tijd besteden aan donaties binnenhalen?", zegt Van Abbe, die affiniteit heeft met deze wereld doordat hij met zijn techplatform Tag The Love al jaren grote doelen steunt.

,,Doordat wij organisaties via algoritmes zichtbaarder maken voor specifieke doelgroepen, gaat werven makkelijker en kan de focus weer op het doel zelf worden gelegd. Daarbij moet de manier van werven anders: help mensen kiezen en stel ze gerust over de eindbestemming van hun geld."

Kinder is qua gebruik te vergelijken met datingapp Tinder. Je geeft voorkeuren qua locatie of categorie aan, maar in plaats van persoonlijke profielen swipe je (kleine) bedragen richting goede doelen. Deelnemende organisaties moeten voldoen aan allerlei transparantiecriteria en kunnen zich niet aanmelden, maar worden door het Kinder-team en diens curatoren geselecteerd. Dit kunnen influencers zijn, maar ook werkveldexperts. De Universiteit van Sussex heeft geholpen met het opstellen van de criteria.

Kinder zoekt in deze eerste fase corporate/middelgrote bedrijven met de wens om hun mvo-beleid te veranderen. Van Abbe: ,,Jaarlijks geven zij gezamenlijk miljarden aan goede doelen, maar keuzes hierover worden hoog in de boom gemaakt. Wij geven de "macht" aan de werknemer: zij doneren namens het bedrijf op basis van hun eigen prioriteiten. Dat zorgt voor personeelsbetrokkenheid en het bedrijf leert wat het team belangrijk vindt."

Het prototype van de doneerapp is deze maand klaar. Na de bedrijfsfase wil Kinderdonations.org in Nederland en Engeland de consumentenmarkt op.