Nieuws/Financieel
1313029
Financieel

Piloten borgen belang in KLM

Steven Verhagen

Steven Verhagen

De piloten van KLM worden grootaandeelhouder van de noodlijdende luchtvaartcombinatie Air France KLM.

Steven Verhagen

Steven Verhagen

Onlangs is de Stichting Piloten Aandelen Airfrance KLM (SPAAK) opgericht, waarin de aandelen ondergebracht zijn.

Op basis van de marktwaarde van dinsdag hebben de Nederlandse piloten over een jaar een belang van 5,2% in de luchtvaartcombinatie, dat wordt opgebouwd in drie tranches.

Daarmee zouden ze straks de derde aandeelhouder zijn.

Het gaat financieel slecht met Air France KLM, dat zucht onder een hoge schuld en moordende concurrentie.

Invloed

„Het gaat ons niet om het rendement. Het is een andersoortige invloed, om het langetermijn belang van KLM te borgen”, zegt voorzitter Steven Verhagen van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV).

SPAAK wordt bestuurd door VNV’ers, met Verhagen als voorzitter. Het huidige belang is ruim 1%.

„We gaan er vanuit dat we betrokken worden bij alle grote financiële en strategische zaken die AFKL aangaan”, zegt de VNV-voorzitter. ,,We zijn straks de grootste Nederlandse aandeelhouder in het bedrijf, waar de Nederlandse staat dat heeft nagelaten.”

Weerstand

Er is binnen KLM weerstand tegen het geldbedrag van €80 miljoen dat de luchtvaartmaatschappij gaat uitgeven voor de piloten.

Dat gaat ten koste van andere investeringen, vonden zij. Er is nu €12 miljoen aan kasgeld aan SPAAK uitgekeerd, die er nog aandelen van moeten kopen.

Eerst reserve

"Wij hadden onze reserves tijdens de afgelopen cao-onderhandelingen om in het belang van de KLM onmiddellijk voor loonconcessies tegenprestaties te eisen", zegt voorzitter Bob van der Wal van de Vereniging Hoger KLM Personeel (VHKP). "Dit geheel nieuwe bezuinigingsmodel biedt op meer perspectief voor werknemers, meer invloed en meer betrokkenheid.

Hek van de dam

Ook de andere werknemersgroepen willen nu ook met dit nieuwe model cao's afspreken. "In het kader van een evenwichtige belangenafweging gaan wij ervan uit dat wij dezelfde afspraken maken met de KLM als de vliegers", zegt Van der Wal.

Verwatering

Oorspronkelijk was het idee dat de transactie op papier zou plaatsvinden, waarbij er aandelen uitgegeven zouden moeten worden ten faveure van de Nederlandse piloten. Een emissie zou hebben geleid tot verwatering van andere aandeelhouders.

Onzeker

,,Het gaat ons om het collectieve belang”, zegt Verhagen. De piloten zouden ook nog een zetel krijgen in het bestuur van Air France KLM, maar dat is nog steeds niet zeker.

Op pilotenfora zijn de reacties gemengd over de oprichting van de nieuwe stichting. Sommige piloten zetten vraagtekens bij de investering in de luchtvaartmaatschappij, die zucht onder een hoge schuld.

Zetel in bestuur

Daarbij vinden sommigen dat het hun geld is, en dat wordt straks beheerd door een stichting die op afstand staat van de huidige vereniging.

De piloten zouden ook nog een zetel krijgen in het bestuur van Air France KLM, maar dat is nog steeds niet zeker. Bij de aandeelhoudersvergadering van Air France KLM in mei moet blijken of er een bestuurder wordt voorgedragen.

Dat zou volgens bronnen in Parijs alleen maar gebeuren als Hans Smits, voorzitter van de raad van commissarissen van KLM, zijn zetel in he het hoofdbestuur daarvoor opgeeft. Volg hier al het nieuws over Air France KLM