Nieuws/Financieel
1313638817
Financieel

’Emotioneel afscheid’: papieren Ikea-catalogus verdwijnt

In de hoogtijdagen had de Ikea-catalogus een oplage van honderden miljoenen exemplaren.

In de hoogtijdagen had de Ikea-catalogus een oplage van honderden miljoenen exemplaren.

AMSTERDAM - Ikea stopt na zeventig jaar met de uitgifte van de jaarlijkse catalogus. Volgens de woonmeubelgigant shopt het winkelend publiek steeds meer online. Daarmee past de uitgifte van een papieren gids niet meer in het huidige tijdsbeeld. „Die werd steeds minder belangrijk”, zo concludeerde de van huis uit Zweedse keten.

In de hoogtijdagen had de Ikea-catalogus een oplage van honderden miljoenen exemplaren.

In de hoogtijdagen had de Ikea-catalogus een oplage van honderden miljoenen exemplaren.

De gids beleefde zijn hoogtepunt in 2016, toen meer dan 200 miljoen exemplaren werden verspreid onder huishoudens in meer dan vijftig landen. De allereerste editie, met de iconische MK Wing Chair, had een totale oplage van 285.000 exemplaren. Deze werd verspreid in het zuiden van Zweden. De laatste editie van dit jaar had een oplage van 40 miljoen exemplaren.

De eerste Ikea-catalogus stamt uit 1951.

De eerste Ikea-catalogus stamt uit 1951.

De stap om de gids niet meer te drukken en te verspreiden maakt deel uit van Ikea’s streven om meer digitaal te worden. Dit omdat ook consumenten steeds vaker online inspiratie zoeken en ook vaker via het web winkelen. In de 12 maanden tot eind augustus steeg de online verkoop van Ikea met 45 procent.

De Ikea-gids was in Nederland overigens al op zijn retour. De afgelopen jaren werd door Ikea al geëxperimenteerd met een veel kleinere oplage. „We hebben hier goed over nagedacht, want dit is voor ons best een emotioneel afscheid”, aldus het bedrijf.