1314068
Financieel

Voedselmakers smaken beleggers

De eerste Quinoa-zaadjes van Hollandse bodem, gescheiden van de pluimen.
1 / 2

De eerste Quinoa-zaadjes van Hollandse bodem, gescheiden van de pluimen.

Amsterdam - Labelkijkende consumenten vernieuwen de voedselsector. Producenten buigen voor de kritische blik van deze millennials op etiketten voor verwerkt voedsel.

De eerste Quinoa-zaadjes van Hollandse bodem, gescheiden van de pluimen.
1 / 2

De eerste Quinoa-zaadjes van Hollandse bodem, gescheiden van de pluimen.

Spekkoper is het investeringsfonds dat na quinoa, speltbrood en het bodybuildpoeder wei vroeg producenten van voedseltrends ziet. Lactosevrije melkproducten leken aanvankelijk voor een kleine groep consumenten bestemd. Vanwege het gezondheidseffect worden ze breed omarmd. Het is een miljardenmarkt geworden.

Vermogensbeheerder Degroof Petercam boekte met beleggingen in producenten van dergelijk voedsel in zijn Equities Agrivalue-fonds over vijf jaar gerekend 10,72% rendement.

„De markt en de consument krijgen steeds meer macht. Ze eisen van grote bedrijven dat ze gezondere producten gaan leveren”, merkt fondsbeheerder Alexander Roose van Degroof Petercam AM Equities Agrivalue. „Als die concerns niet leveren, halen ze het online overal vandaan.”

In Nederland genoteerde voedselfondsen als Wessanen zijn daarom onderdeel van de portefeuille. ,,Wei was vijftien jaar geleden een reststof van melkproductie. Later werd het een spierversterker voor bodybuilders. Ouderen gebruiken wei voor hun botten. In de huidige Griekse yoghurt zit al twee keer zoveel wei als in oude yoghurt”, duidt Roose, ooit begonnen als onderzoeker, het grote belang.

Deze routinier in de agrarische sector mijdt de ’one trick pony’s’ en de Danones van de wereld. Een kaasfabriek die wei levert, maar ook nog Griekse yoghurt kan maken scoort in zijn favorietenlijstje. Degroof Petercam blijft daarbij wel bewust weg van bedrijven die direct voor consumenten produceren en heeft een voorkeur voor opkomende markten.

Zo’n 70% van de opbrengst van dit actief beheerde fonds komt uit landbouwbedrijven. „Geen Wal-Mart of Bayer”, zo bakent de fondsmanager verder af.

De crux is de trend vroeg te zien, terwijl de vraag naar voedsel toch al groeit. Alexander Roose: „Grote bedrijven besteden steeds meer productontwikkeling uit aan food-technologiebedrijven om aan de vraag te kunnen blijven voldoen. Daar willen wij bij zitten.”