1320202
Financieel

Heineken-topman

'Spreiding groei geeft voorsprong'

Jean-Francois van Boxmeer.

Jean-Francois van Boxmeer.

Brouwer Heineken maakte in 2016 een nettowinst van ruim €2 miljard, een plus (organisch) van 8,5% vergeleken met een jaar eerder. De Amsterdamse bierbrouwer verkocht ook veel meer bier. Organisch groeide het aantal hectoliters met 2,2%. De organische inkomsten stegen met 4,8%.

Jean-Francois van Boxmeer.

Jean-Francois van Boxmeer.

Heineken profiteerde vooral van de toename van de verkopen van het eigen premium bier Heineken. Ook deden de craft bieren als Aflligem, de alcoholvrije bieren als Amstel 0,0% en de cider het goed.

Met name in Mexico en Azië (plus 17,9% omzet) deed Heineken goede zaken. In Europa ging het goed, met een organische stijging van 0,7%. Maar in Afrika, Midden Oosten en Oost Europa daalde de omzet met 1,3%. Vooral  Rusland en Nigeria blijven zorgenkindjes.

Goed gespreid

 ,,We hebben een sterk resultaat gehaald in 2016’’,  zegt topman Jean Francois van Boxmeer, ,,met vooral een outperformance van het eigen Heineken premium’’.

Volgens de topman zorgde de diversiteit en de geografische spreiding van het bedrijf voor een voorsprong op de concurrenten. En dat leidde er toe dat de marge met 50 basispunten steeg, ,,ondanks uitdagende economische omstandigheden in sommige opkomende markten en de beduidende valutadruk’’, aldus Van Boxmeer.

Volatiele markt

Voor dit jaar verwacht Heineken opnieuw volatiele economische omstandigheden en vergelijkbare wisselkoerseffecten als in 2016. De brouwer verwacht echter autonome omzetgroei en winstgroei die in lijn licht met de eerder uitgesproken verwachtingen. De investeringen nemen dit jaar licht toe, van € 1,8 miljard in 2016 naar net iets minder dan € 2,0 miljard dit jaar.