Nieuws/Financieel

’Unilever verkoopt voor €7 miljard aan merken’

Paul Polman

Paul Polman

Bloomberg

Amsterdam - Unilever bereidt de verkoop van een groot aantal merken voor. In totaal staat er voor 6 miljard Britse pond (bijna €7 miljard) aan bedrijfsonderdelen in de etalage.

Paul Polman

Paul Polman

Bloomberg

Dat melden Britse media, waaronder de Britse krant Sunday Times. Unilever zou onder andere margarinemerk Flora en botermerk Stork willen verkopen.

Ceo Paul Polman is druk bezig met het vinden van kostenbesparingen nadat vorige maand bekend werd dat de Amerikaanse voedselgigant Heinz Kraft Unilever wilde overnemen voor een bedrag van $143 miljard.

Die poging mislukte, maar er ligt nu wel druk op Unilever om aandeelhouders tevreden te stellen. Polman wil niet dat het bedrijf wordt opgesplitst, maar wil wel af van de slecht presterende divisie ‘spreads’ (broodbeleg).

Unilever bracht de spreads drie jaar geleden onder in een aparte tak, maar ontkende destijds verkoopplannen te hebben. Sunday Times meldt nu op basis van een anonieme bron binnen het bedrijf dat Unilever voor de juiste prijs graag van de merken af wil.

Een van de mogelijke kopers is belager Kraft Heinz, dat als strategie heeft om ooit florerende merken op te kopen en weer succesvol te maken. Unilever heeft nog niet gereageerd op het nieuws.