Nieuws/Financieel

Lagere kwartaalwinst voor bottelaar Refresco

Whitlock Packaging

ROTTERDAM (AFN) - De Nederlandse sap- en frisdrankbottelaar Refresco heeft afgelopen kwartaal minder winst gemaakt, ondanks dat de frisdrankverkopen wel omhoog gingen. De onderneming achter onder meer Wicky-limonade kampte met hogere kosten in verband met enkele overnames. Ook werden de resultaten beïnvloed door de grote waardedaling van het Britse pond.

Whitlock Packaging

Refresco hield onder de streep 17 miljoen euro over, tegen 25 miljoen euro in het laatste kwartaal van 2015. Het voor eenmalige posten gecorrigeerde bedrijfsresultaat ging wel bijna 8 procent omhoog naar 52 miljoen euro. De omzet nam met ruim 12 procent toe tot 529 miljoen euro.

Er werd in oktober, november en december in totaal 1,6 miljard liter aan dranken aan de man gebracht. Dat kwam neer op een toename van bijna 19 procent ten opzichte van een jaar eerder. Refresco heeft afgelopen jaar onder meer het Amerikaanse Whitlock Packaging ingelijfd. In Nederland werd blikjesvuller DIS uit Sittard overgenomen. Exclusief die extra activiteiten was sprake van een lichte volumeafname, met ongeveer 1 procent.

Nettowinst

Topman Hans Roelofs wijst erop dat Refresco over het geheel genomen een goed 2016 achter de rug heeft, met bijna een verdubbeling van de nettowinst tot 82 miljoen euro. Volgens Roelofs is het vierde kwartaal in de frisdrankbusiness altijd wat minder belangrijk dan bijvoorbeeld het tweede en derde kwartaal. Refresco is afgelopen jaar vooral sterk gegroeid met zijn werkzaamheden voor A-merken.

De markt is de laatste tijd wel wat aan het veranderen. De consument drinkt steeds meer flesjes mineraalwater en andere waterachtige drankjes, waarop Refresco relatief lage marges maakt, en juist minder echte sappen. Hierdoor zal de totale brutomarge van Refresco in 2017 waarschijnlijk wat lager uitkomen, voorziet Roelofs. Dit hoeft evenwel geen verlaging van de winst te betekenen.

Roelofs rekent tevens op een verdere toename van de omzet en hij wil dit jaar verder gaan de strategie van het bedrijf door opnieuw enkele andere spelers in de markt over te nemen.