1349181
Financieel

#DOORBREKER Pieter Jonckheer van Roger Bacon Eyewear

Maatwerk tegen afzakkende bril

Pieter Jonckheer (l) en compagnon Jan Berend Zweerts.

Pieter Jonckheer (l) en compagnon Jan Berend Zweerts.

Amsterdam - Afzakkende en pijnlijke brillen behoren tot de grootste klachten van brillendragers. Het Amsterdamse bedrijf Roger Bacon Eyewear bestormt de markt al twee jaar met maatwerk en wil nu uitbreiden naar meer landen.

Pieter Jonckheer (l) en compagnon Jan Berend Zweerts.

Pieter Jonckheer (l) en compagnon Jan Berend Zweerts.

Ingenieurs Jan Berend Zweerts en Pieter Jonckheer hadden goede banen in het bedrijfsleven, maar het ondernemerschap kriebelde. Ze onderzochten welke industrie op zijn kop gezet kon worden door 3D-printers en kwamen uit bij de brillenindustrie.

Jonckheer: „Bij het uitzoeken van een bril valt een deel van het assortiment al af omdat het niet lekker zit. Maar ook de beste bril in de winkel zit niet altijd perfect. Dat probleem los je op door maatwerk te leveren.”

Het bedrijf kocht scanners en ontwikkelde eigen software om 3D-modellen van hoofden te maken. Daar wordt vervolgens de bril op aangepast. Jonckheer: „Onze technologie heeft alles te maken met 3D-printing, maar we noemen onze brillen niet 3D-geprint. Mensen hebben daarbij toch de associatie met slechte kwaliteit, terwijl wij industriële machines gebruiken.”

Roger Bacon begon in juli 2015 zijn eerste tests met opticiens en werd in december van dat jaar gelanceerd in Parijs. Nu is het tijd voor de volgende stap, waarvoor het bedrijf €750.000 groeikapitaal heeft opgehaald.

Jonckheer: „We kunnen nu mensen aannemen, en gaan investeren in onze marketing. Daarnaast hebben we nieuwe landen op het oog. Nu zijn we actief in Nederland, België en de Verenigde Staten. Daar hopen we binnenkort onder meer Duitsland en Nieuw-Zeeland aan toe te voegen.”

De brillen van het bedrijf zijn in Nederland te koop via onafhankelijke opticiens met een levertijd van twee weken. Momenteel hebben zich 25 winkels aangesloten. „Zij kunnen zich met onze producten onderscheiden van de massa. De combinatie van ambacht en technologie is voor hun klanten toch interessant.”