„We willen meer inkomsten uit de toerist wereldwijd halen, die met KLM naar een vakantiebestemming vliegt. We hebben in Nederland al pakketdeals, waarbij online hotel en autohuur zijn bij te kopen. We willen dat overal uitrollen en meer onze eigen identiteit geven. Het merk KLM is mondiaal goed bekend. Daar kunnen we veel beter van profiteren”, bevestigt topman Harm Kreulen van KLM Nederland aan De Telegraaf in Belfast tijdens het ANVR-reiscongres. KLM denkt nog na over een naam met een ’internationaal’ karakter. Met het plan gaat KLM direct de concurrentie aan met de reiswereld, wat het in 2014 ook al eens probeerde. De luchtvaartmaatschappij is op zoek naar extra inkomsten uit de vrijetijdsklant. De ’extra’ omzet steeg vorig jaar al met 12%. Bezorgd over ongelijkheid Voorzitter Frank Oostdam van brancheorganisatie ANVR wil dat KLM zich dan aansluit bij zijn vereniging en het Garantiefonds Reisgelden. Nederlandse reisorganisaties zijn bezorgd over ongelijkheid. „We zijn zeer alert. Als KLM onder onze prijzen en voorwaarden duikt, maken we bezwaar”, zeggen D-reizen directeur Don Kaspers en Coby van Dongen van De Jong Intra Vakanties. Volgens Kreulen wordt er zeker rekening gehouden met de belangen van de reisindustrie. „Het zijn onze klanten op vluchten naar de zon, maar we moeten zelf aan de weg timmeren om de reiziger te binden. Dat doen grote touroperators net zo goed. Die hebben vaak ook eigen vakantievluchten.” ’KLM Travel’ Kreulen sluit niet uit dat ’KLM Travel’ straks ook vakantiereizen en vluchten van andere reisbureaus gaat verkopen voor een bepaalde commissie. „Waarom niet, er kan met iedereen worden gevlogen. Het gaat erom dat de consument bij KLM begint. Dat is onze insteek.” In Nederland zijn de KLM-pakketdeals volgens Kreulen nu goed voor zo’n 80.000 passagiers per jaar. „Dat kan internationaal een veelvoud worden. We bouwen het echter rustig op.”