Nieuws/Financieel
1350810457
Financieel

’Nederlandse hamsteraars minder erg dan buren’

Het is van essentieel belang dat we ons hamstergedrag in toom houden.

Het is van essentieel belang dat we ons hamstergedrag in toom houden.

DIEMEN - Supermarkten hebben vorige week 22 procent meer omzet gemaakt dan in dezelfde week in 2019. In totaal kwam de omzet van Nederlandse supermarkten over week twaalf uit op 933 miljoen euro, heeft onderzoeksbureau Nielsen becijferd.

Het is van essentieel belang dat we ons hamstergedrag in toom houden.

Het is van essentieel belang dat we ons hamstergedrag in toom houden.

„Als we kijken naar de ontwikkeling in andere landen, dan lijkt onze bevolking rationeler dan in andere markten – en het is van vitaal belang dat dit zo blijft”, zegt Johan Vrancken, een directeur van Nielsen Connect Benelux. Volgens hem is het belangrijk dat Nederlandse consumenten zoveel mogelijk hun normale aankooppatroon vasthouden zodat de leveringsketen goed kan blijven lopen.

Met 933 miljoen euro aan supermarktaankopen lijkt de hamstergekte in de supermarkten al iets afgenomen in vergelijking met een week daarvoor. In week 11 lag de omzet met 998 miljoen euro ongeveer een derde hoger dan in de vergelijkbare week vorig jaar. Nielsen schat dat er dankzij de corona-uitbraak in totaal al 409 miljoen euro meer omzet is gemaakt door de supermarkten.

In één keer op de hoogte zijn van het belangrijkste coronanieuws? Thuiswerkers Pim Sedee en Kamran Ullah zetten de cijfers uit binnen- en buitenland op een rij in een dagelijkse podcast. Luister hier, hieronder of via je favoriete podcast app.