Nieuws/Financieel

Energierekening vol fouten

Door Patricia Boon

Zonnepanelen blijken de energierekening te vervuilen.

Zonnepanelen blijken de energierekening te vervuilen.

Peter Schoonen

Amsterdam - Nog steeds hebben energieleveranciers moeite om de jaarafrekening op te stellen. Er gaat van alles mis: van fout berekenen van belasting tot foute berekening van de dal- en piekuren.

Zonnepanelen blijken de energierekening te vervuilen.

Zonnepanelen blijken de energierekening te vervuilen.

Peter Schoonen

Onderzoek van Vereniging Eigen Huis onder 1549 leden (met en zonder zonnepanelen) laat zien dat er flink wat misgaat: daar trof 5% in de afgelopen 12 maanden een fout aan in de energierekening.

Wordt gekeken naar alleen zonnepaneelbezitters, dan is het nog veel erger: daar gaat het bij een op de zes rekeningen mis, zo blijkt uit een steekproef van Gaslicht.com.

Schade

De schade voor zonnepaneelbezitters loopt uiteen van enkele tientallen euro’s tot ruim vijfhonderd euro. In sommige gevallen benadeelden de energieleveranciers zichzelf. 

Divers

De gemaakte fouten zijn divers. Zo ontvingen diverse consumenten niet de beloofde terugleververgoedingen en werd er regelmatig te veel belasting geheven. Verder werden de opgewekte en verbruikte stroom door elkaar gehaald en fouten gemaakt bij het verrekenen van energieverbruik en teruglevering tegen dal- en piektarief.

Bij 72% van deze leden van VEH is de fout rechtgezet door de energieleverancier.

,,Er was hier dus echt wat aan de hand”, laat woordvoerster Manon van Essen van VEH weten. ,,Nu heeft 5% een fout gesignaleerd, maar grote kans dat het werkelijke aantal fouten veel hoger is. Veel mensen kijken niet goed naar de rekening, of weten niet waar ze op moeten letten. Zeker als iemand zonnepanelen heeft, is het bekijken van de rekening bijna niet te doen.”

Inzichtelijker

Ben Woldring, directeur van vergelijkingssite Gaslicht.com constateert hetzelfde. ,,Een fout is snel gemaakt, maar dit mag niet gebeuren.” Hij roept energieleveranciers op om de fouten eruit te halen en de rekeningen inzichtelijker te maken.

Een oproep die wordt ondersteund door Vereniging Eigen Huis en de Autoriteit Consument en Markt: ,,In 2014 heeft de ACM al een document uitgebracht waarin staat welke informatie de energieklant hoort te krijgen, maar het is bekend dat de rekeningen nog onduidelijk zijn”, aldus Saskia Bierling van de ACM. ,,De meeste vragen die we hier binnenkrijgen over energie gaan over de nota: consumenten vinden het onduidelijk welke posten worden opgevoerd of wat ze inhouden.”

Energieleveranciers Nuon, Essent en NLE laat weten een duidelijke nota  belangrijk te vinden. ,,Het is een van onze speerpunten.” Wat betref de nota’s, volgens de NLE kloppen die altijd, ,,tenzij de consument foute meterstanden doorgeeft of helemaal niet. In dat laatste geval moeten we het verbruik gaan schatten en dat is lastiger.” Nuon maakt bovendien een filmpje over hoe de jaarrekening moet worden gelezen.

Goed controleren

Gaslicht.com, de ACM en VEH roepen consumenten op hun energienota alsnog goed te controleren en bij twijfel uitleg te vragen bij de leverancier.

Woldring: „Wie bijvoorbeeld meer heeft opgewekt dan verbruikt, moet de juiste terugleververgoeding krijgen en niet per ongeluk energiebelasting of opslag duurzame energie betalen”, aldus Woldring. ,,Bovendien heeft zowel de consument als de leverancier er baat bij dat de rekening goed wordt nagekeken.”