Nieuws/Financieel
1354218
Financieel

DFT-event Get Into The Future

'Enorme plannen bieden schijnzekerheid'

Ondernemers die om kunnen gaan met onzekerheid zijn het meest succesvol, stelde Patrick van der Pijl van Business Models Inc tijdens Presentatie DFT-event Get Into The Future

"Enorme plannen maken, biedt slechts schijnzekerheid. Een plan overleeft meestal het eerste klantcontact niet”, aldus Van der Pijl.

In een workshop van Get Into the Future deed Van der Pijl uit de doeken hoe een 'exponentieel businessmodel' er in zijn visie uitziet. Zijn presentatie zat vol met aansprekende voorbeelden van bedrijven die exponentieel groeien, zoals Uber, Facebook en Netflix.

Data

Martine de Ridder van online modeplatform Fashiolista was door Van der Pijl uitgenodigd om uit te leggen hoe haar businessmodel in elkaar zit. De kern van haar boodschap: “Het is toch heel belangrijk dat je iets met data kan doen.”

Beiden meenden dat bedrijven het hardst kunnen groeien als ze een platformfunctie hebben, oftewel vraag en aanbod samenbrengen. Een bekend voorbeeld is de taxiservice Uber. Volgens Van der Pijl loste Uber hiermee een groot probleem op. “Aan de vraagkant had je klanten die het moeilijk en duur vonden om een taxi te bestellen en aan de aanbodkant mensen met auto’s die geen taxidiensten konden aanbieden.”

Canvas

'Het exponentiële businessmodel' van Business Models Inc is gebaseerd op het zogenaamde 'business model canvas'. De Zwitser Alexander Ostenwalder heeft dit tienstappenplan in 2008 ontwikkeld. Van der Pijl heeft dit gebruikt om tot een model van exponentiële groei te komen.