Nieuws/Financieel
1355301
Financieel

Vrouwen trakteren zichzelf vaker op diamanten

Diamantverkopen trekken onverwacht aan. Na de dip vorig jaar door wegblijvende Chinezen, zorgen vooral Amerikanen nu voor een miljardenoogst.

Cijfers van de grootste leverancier, De Beer, tonen een wereldwijde toename tot $80 miljard omzet, ruim boven eerdere schattingen. Daarbij is er een onderscheid in natuurlijke en kunstmatig geperste diamanten.

Voor het eerst in lange tijd kopen consumenten de glimmers behalve als cadeau ook weer voor zichzelf, stelt het mijbouwbedrijf.

Meer vrouwen slaan vooral de designdiamenten in, bij De Beer gaat het al om een derde van alle omzet van de stenen dankzij de 'zelfkopers'.

Missers mannen

Volgens De Beers kopen mannen de designdiamanten, verwerkt in juwelen, veel minder omdat ze eerder vaak de verkeerde cadeaukeuze hebben gemaakt, stelt marketingdirecteur Stephan Lussier bij De Beer op basis van klantenreacties.

De recente opleving in verkopen is opvallend: de vraag uit India nam af door een staking van juweliers van zes weken en het uit roulatie halen van bankbiljetten, met in totaal 8% vergeleken op jaarbasis. Tegelijkertijd nam het aanbod uit Afrika toe.

India is goed voor hooguit 6% van de wereldwijde omzetten, maar verwerkt als slijper 90% van de stenen.

Volg financieel nieuws direct met deze gratis app van DFT