Nieuws/Financieel
1362876
Financieel

Boekentips

Mens troeft robot in team gemakkelijk af

Amsterdam - Computers winnen overal aan invloed en macht, maar kunnen nog weinig met gevoelens en teamwork. Werknemers die zich in die kwaliteiten specialiseren, zullen naast robots nog jaren relevant blijven. Dat en meer boekentips.

‘Machine, Platform, Crowd: Harnessing Our Digital Future' (€24,99) is een stevige pil over hoe ver kunstmatige intelligentie is, reikend van de laatste dataoorlogen tot perikelen binnen de deeleconomieën. Computers troeven mensen nog lang niet in alles af, wel steeds vaker, stellen de auteurs. Zoals computers beter Go spelen dan mensen.

De hamvraag voor werknemers wordt hoe mensen met zulke zelflerende intelligente en complexe machines zullen gaan samenwerken. En hoe zij met de groeiende macht van data in zakelijk en privé moeten omgaan.

Ze zullen zichzelf moeten beschermen, stellen auteurs Andrew McAfee en Erik Brynjolfsson van de Massachusets Institute of Technology (MIT) vastbesloten.

'Digitale krijgers'

Het gaat allang niet meer om vervanging van vies, saai, gevaarlijk of duur werk. De schrijvers vervolgen met dit boek het pad van het breed gewaardeerde ‘The Second Machine Age’ (2014). De Financial Times typeerde dit boek als ,,een degelijke basis voor de digitale krijger” voor de economie van de 21 eeuw.

Optimistisch zijn McAfee en Brynjolfsson in die ontwikkeling over de invloed van vernieuwende buitenstaanders. Die blijken veel inventiever dan vastgeroeste ‘hippo’s’, de highest paid person’s opinion, die niet verder komen door hun vooroordelen. Zoek de creatieve buitenstaander, adviseren ze bedrijven en werknemers, zij vormen de toekomst.

Financieel zwak

Die zitten zeer waarschijnlijk bij  een van de start-ups. Bart Vanhaeren, directeur van beurshuis KBC Securities en online broker Bolero, scheidt in zijn kleurrijke ‘Get up start up’ (uitgeverij Die Keure, €29) in die wereld meteen kaf van koren.

Hij ontmoette honderden starters. Waarom slagen serie-entrepreneurs wel en anderen niet, is zijn vraag. Hoewel de starters steevast allerlei modieuze bootcamps doorlopen, zijn ze niet thuis in financiën en bedrijfsmodellen. Ze zijn daarmee vrijwel allemaal gedoemd te eindigen bij de 90% mislukkingen in de starterswereld.

Uiteindelijk, schrijft Vanhaeren die en passant veel tips biedt, gaat het erom hoe hun product waarde schept en hoe ze grote problemen helpen oplossen. Tussen alle loftuitingen op starters in de boekwinkel een kritische en tegelijkertijd praktische handleiding.

Kellogg-ruzie

Kellogg’s (1906) is in voeding een wereldmerk. Achter het fameuze logo op honderden verwerkte voedingsmiddelen schuilt een ongekende broederstrijd. John Harvey Kellogg was de man die de eerste grote gezondheidsbeweging in de VS een commercieel succes bood. Broer Will Kellogg zette Kellogg op, uitloper van de Battle Creek Toasted Corn Flake Company, een van de tien grootste goede doelen in de VS, maar leed vooral onder de druk van zijn broer.

‘The Kelloggs: The Battling Brothers at the Creek’ (Pantheon) van medisch historicus Howard Market is een van de interessantere bedrijfsbiografieën van de laatste jaren over een concern dat ruim 40% van de haver- en cornflakesmarkt in handen claimt te hebben. Er waren ooit honderden grotere aanbieders van cornflakes, Kellogg’s was de enige die de concurrentie tientallen jaren te slim af bleef. Will Kellogg was overigens een overtuigd vegetariër en in die markt concurrenten van schaal ver vooruit.

Het boekt toont ook de sage van de fout van het niet vroegtijdig aanwijzen van opvolgers: Will keurde vrijwel iedereen af. De enige die leek te deugen was zijn 27-jarige neef. Hij pleegde zelfmoord.

Bij Airbnb binnen

Airbnb is de snelst uitbreidende slaapplaats. Een app-bedrijf bovendien dat zelf geen enkel bed noch hotel bezit. Leigh Gallagher (Fortune) verdiepte zich in de drie oprichters Brian Chesky (ceo), Joe Gebbia en Nathan Blecharczyk van het huidige Airbnb, een van de meest gehate maar in stilte ook gewilde ondernemingen ter wereld.

Het is financieel momenteel een van de hoger gewaardeerde bedrijven in Silicon Valley, maar het kent nauwelijks een gezicht. ‘The Airbnb Story’ (Houghton Mifflin Harcourt, $28) toont de revolutionaire verandering die een app teweeg bracht in de conservatieve hotelsector.

Waakhonden wereldwijd worstelen met de vraag wat Airbnb is, terwijl Gallagher Airbnb vooral onderzoekt als de meest geslaagde consequentie van de deeleconomie. Lessen van Airbnb zijn daarmee ook toepasbaar op andere bedrijfssectoren.

Vrouwen in ict

In ‘A Life in Code: A Personal History of Technology’ (Farrar, $27) toont voormalig programmeur Ellen Ullman hoe oud de discussie over vrouwen in ict is. In een serie artikelen, daterend van eind jaren negentig, toont Ullman hoe ze zich moest invechten in de mannengemeenschap.

I did have pretty hair; I went on to become a software engineer’, antwoordde ze mannelijke collega’s vaak.

Haar boodschap is ook dat de ict-wereld vanwege de overmaat aan blanke mannen zijn softwareontwerpen veel te eenzijdig opzet; een Scandinavische of Afrikaanse vrouw van 23 jaar zal een probleem heel ander aanpakken dan de doorsnee in Silicon Valley, stelt Ullman. Ze noemt het een gemiste kans.

Thee en oorlog

Over de theehandel en de economische gevolgen tot de Britse thee-traditie zijn talloze boeken geschreven. ‘A Thirst for Empire: How Tea Shaped the Modern World’ (Princeton University, $39,50) voegt toch veel toe.

Thee is steeds populairder geworden omdat de drank groot maatschappelijk nut bood; van herstel voor militairen op het slagveld tot thee als middel om tot overleg, rust en vriendschap te komen, betoogt Erika Rappaport. Die functies zijn maar weinig veranderd. Ze kreeg voor dit boek in het Verenigd Koninkrijk veel lof als zeer feitelijk, meeslepend en wars van politieke boodschappen.

Lees hier meer boekentips