Nieuws/Financieel

China zet groot in op 'kogeltreinen'

Bloomberg

Het ging al heel hard, maar reizen over het spoor gaat in China binnenkort bloedsnel. De kogeltrein tussen Peking en Sjanghai die over een maand in gebruik wordt genomen kan een recordsnelheid van 400 kilometer per uur halen.

Bloomberg

Daarmee laat China wederom zien de wereldwijde leider te zijn als het gaat om efficiënte infrastructuur. De reistijd van China’s hoofdstad naar de havenstad of vice versa – ruim 1300 kilometer, die 600 miljoen keer per jaar wordt afgelegd – bedraagt nu nog bijna vijf uur, met de nieuwe treinen gaat daar nog eens een extra uur vanaf.

Het netwerk van snelspoor is de voorbije jaren explosief uitgebreid. Naar bijna elke uithoek van China gaat inmiddels wel een hogesnelheidstrein, en met de vele zogeheten ‘D-treinen’, die ook een topsnelheid van 200 kilometer per uur halen, is vrijwel het hele land goed en snel bereikbaar. Het westen blijft nog wat achter, maar ook daar zijn al ambitieuze plannen uitgerold.

Het aantal reizigers neemt dan ook snel toe. Zeker omdat de voordelen ten opzichte van binnenlandse vluchten groot zijn. Geen noodzaak om lang van tevoren al op de luchthaven aanwezig te zijn, en de zekerheid dat de trein op tijd vertrekt – vertragingen van uren met het vliegtuig zijn absoluut geen uitzondering. Om nog maar te zwijgen van de krappe stoeltjes, ten opzichte van het comfort dat de trein biedt.

Snelspoor is een van China’s meest succesvolle exportproducten. Overal ter wereld legt de Aziatische grootmacht het aan. In Azië, Europa en Afrika is het netwerk al neergelegd, en er zijn plannen om ook, bijvoorbeeld, grote delen van Zuid-Amerika, Groot-Brittannië en zelfs Amerika te voorzien.