Nieuws/Financieel

Italië blijft luxekampioen

Riva-Aquarama

Als er iets is waar Italië trots op kan zijn, dan is het wel op zijn luxeproducten. Wat dat betreft blijft het Made in Italy een waarborg van kwaliteit.

Riva-Aquarama

Je ziet het in de meest verschillende sectoren. Ga naar de Toscaanse badplaats Viareggio en je bent in de plaats waar de mooiste luxueuze jachten worden gemaakt. Ga naar Maranello, vlakbij de stad Modena, en je bent op de plek waar de Ferrari’s worden gemaakt. Denk aan topdesign voor auto’s en je komt natuurlijk uit bij Pininfarina in Turijn. Waarom scoort Italië zo hoog als het gaat om luxeproducten?

Wie daar uitgebreid onderzoek naar heeft gedaan is Michele Costabil, professor Marketing van de Luiss-universiteit te Rome. „Wat typisch voor het product van Italië is, is de nauwgezetheid. Die leidt tot het unieke karakter van het product. Daardoor wordt het een luxeproduct.”

Volgens Costabile heeft dat historische redenen. „Het komt door de geografische ligging van Italië en de vele beschavingen die we hier hebben gekend. Italië bestond verder tot 1861 uit verschillende staatjes. Die versnippering zorgde ervoor dat er een sterke concurrentie over de kwaliteit ontstond.” Maar er is ook een psychologisch element. „Belangrijk is verder ons goed ontwikkelde gevoel voor empathie. De Italianen zijn dankzij de empathie in staat om zich in te leven in de klanten.”

„Italiaanse ondernemers hebben bovendien geen rigide houding, maar een dynamisch pragmatisme”, aldus Costabile. „De Italiaanse bedrijfsleider leeft in de fabriek. Enzo Ferrari werkte niet in een ivoren toren, maar werkte samen met de fabrieksarbeiders. Giorgio Armani voelt zelf letterlijk met zijn handen hoe de stoffen zijn.”