Financieel/Ondernemen
1368153
Ondernemen

#DOORBREKER Ernst Admiraal van Vleks

Online verkoop zonder webshop

Ernst Admiraal scant een product in waarvan de beschrijving en foto’s automatisch online verschijnen.

Ernst Admiraal scant een product in waarvan de beschrijving en foto’s automatisch online verschijnen.

Harderwijk - Voor traditionele winkeliers is het starten van een online kanaal knap lastig. Niet alleen de bouw van de webshop is een flinke investering, ook het beheer en de marketing. Meeliften op het succes van marktplaatsen als Bol.com en Amazon maakt grote investeringen echter overbodig.

Ernst Admiraal scant een product in waarvan de beschrijving en foto’s automatisch online verschijnen.

Ernst Admiraal scant een product in waarvan de beschrijving en foto’s automatisch online verschijnen.

Steeds meer grote spelers bieden hun platform aan als distributiekanaal voor kleinere retailers. Elke retailer kan er vrij eenvoudig zijn spullen aanbieden. Een stuk lastiger is het echter om je spullen er goed in de kijker te zetten en de juiste prijs te bepalen. De Harderwijker ondernemer Ernst Admiraal helpt daarbij.

„Een ondernemer die zijn spullen aanbiedt op een externe marktplaats maakt een account aan en moet op tijd zijn prijzen en voorraad aanpassen”, vertelt Admiraal. „Als je slechts een paar producten op één marktplaats verkoopt, kun je dat handmatig doen. Maar als je veel producten via meerdere kanalen aanbiedt, is het een ander verhaal.”

De software van Vleks is gekoppeld aan de databases van alle grote marktplaatsen. Met een speciale scanner kunnen retailers de barcode scannen van alle goederen die ze online willen aanbieden. Als het product al wordt aangeboden, hoeven ze alleen de minimum- en maximumprijs plus de levertijd aan te geven. De software zet automatisch de beschrijving en foto’s erbij.

Bij verkoop via bijvoorbeeld Bol.com is het voor retailers zeer belangrijk dat hun artikel in het koopblok komt te staan. Dit is de pagina waar het product verschijnt en klanten het in hun winkelwagentje stoppen. Een algoritme bepaalt welke verkopende partij in het koopblok komt. Naast prijs spelen levertijd en beoordeling een rol.

„Onze software houdt de prijzen van andere spelers in de gaten en past de prijs automatisch aan, zodat de kans groter wordt dat een product in het koopblok verschijnt. Ook krijgen klanten advies over voorraadbeheer. Als spelers dezelfde prijs hanteren, kan de levertijd het verschil maken tussen wel of geen plaatsing in het koopblok.”