Nieuws/Financieel
1369107
Financieel

'AF-KLM vaart wel bij aantrekkende markt'

PARIJS (AFN) - Air France-KLM heeft afgelopen kwartaal goede zaken gedaan dankzij een aanhoudend sterke vraag naar vliegreizen en hogere ticketprijzen. Analisten die de luchtvaartgroep zelf gepolst heeft, voorafgaand aan de presentatie van de kwartaalcijfers op vrijdag, gaan dan ook uit van een gestegen omzet en winst.

De marktvorsers rekenen gemiddeld genomen op een omzet van 7,2 miljard euro. Dat zou een groei van 4 procent betekenen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De operationele winst zal naar verwachting met bijna een derde zijn toegenomen tot 958 miljoen euro. De nettowinst schatten de analisten in doorsnee op 678 miljoen euro, een kwart meer dan in het derde kwartaal van 2016.

De resultaten van Air France-KLM vertonen al het hele jaar een stijgende lijn. Het bedrijf profiteert met name van de aantrekkende ticketprijzen. Die stonden vorig jaar door moordende concurrentie juist zwaar onder druk. In Frankrijk speelt bovendien mee dat het verlammende effect van een reeks terroristische aanslagen op de vraag vanuit met name Azië de laatste tijd is weggeëbt.

Vijf procent meer

Uit eerder gepubliceerde vervoersstatistieken bleek al dat Air France-KLM in de zomermaanden juli tot en met september bij elkaar 27,9 miljoen passagiers heeft vervoerd. Dat is 5 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. In alle drie de genoemde maanden rapporteerde het bedrijf een stijging van de ticketprijzen.

Ook concurrenten merken dat de marktomstandigheden dit jaar zijn verbeterd. Lufthansa en IAG, het moederbedrijf van onder meer British Airways en Iberia, kwamen vorige week al met sterke resultaten over het derde kwartaal, doorgaans de periode in het jaar waarin luchtvaartmaatschappijen het meeste verdienen.

Waar de groei van het vluchtaanbod en de passagiersaantallen aanvankelijk nog grotendeels gedragen werden door KLM en Transavia, is de laatste maanden ook Air France met een opmars bezig. Vanaf volgende maand moet de groei een nieuwe impuls krijgen doordat dan de nieuwe Franse dochtermaatschappij Joon het luchtruim kiest. Die mikt met lagere prijzen en een vlotter imago op een wat jonger publiek.