Nieuws/Financieel
1374842879
Financieel

Geen fusie Renault-Nissan-Mitsubishi, wel verloving

Alliantievoorzitter Jean-Dominique Senard wil winstgevendheid en efficiëntie van de drie merken versterken.

Alliantievoorzitter Jean-Dominique Senard wil winstgevendheid en efficiëntie van de drie merken versterken.

Renault, Nissan en Mitsubishi hebben besloten hun alliantie verder te versterken. Ieder merk krijgt zijn eigen kernregio en de ontwikkelingskosten op nieuwe modellen moet met 40% naar beneden. Productielocaties worden gesloten en de drie gaan efficiënter gebruik maken van elkaars technologieën.

Alliantievoorzitter Jean-Dominique Senard wil winstgevendheid en efficiëntie van de drie merken versterken.

Alliantievoorzitter Jean-Dominique Senard wil winstgevendheid en efficiëntie van de drie merken versterken.

De samenwerking is sinds het vertrek van Nissan-topman en alliantiebaas Carlos Ghosn in het slop geraakt. Verschil van inzicht en onderlinge ruzies maakten de alliantie onbestuurbaar. Met de hernieuwde samenwerkingsstrategie neemt de alliantie ook definitief afscheid van de visie van Ghosn, die vertrok vanwege fraude. Ghosn streefde naar een volledige fusie tussen Nissan, Mitsubishi en Renault. Die komt er definitief niet.

De partners bouwen voort op de bestaande alliantievoordelen zoals gezamenlijke inkoop en het delen van bouwplatforms. Wel gaan de drie merken nadrukkelijker gebruik maken van de kracht in hun eigen regio en is het de bedoeling dat zij elkaar minder in de wielen rijden. Zo beconcurreren nu op de Europese markt veel Nissan- en Renault-modellen elkaar nog.

De drie merken hebben afgesproken dat Nissan zich richt op China, Noord-Amerika en Japan. Renault moet Europa, Rusland, Zuid-Amerika en Noord-Afrika veroveren en Zuidoost-Azië, Australië en Nieuw-Zeeland zijn voor Mitsubishi.

Alliantiebaas Jean-Dominique Senard benadrukt dat de drie merken met de hernieuwde samenwerkingsstrategie het concurrentievermogen, de efficiency en de winstgevendheid wil verbeteren. Die zijn belangrijker dan het volume.

Renault, Nissan en Mitsubishi willen de standaardisatie voor de platforms doorvoeren tot aan de carrosserieën. Productie wordt gebundeld waar dat kan. Dat betekent dat in Zuid-Amerika twee van de vier productielocaties, waar kleinere B-SUV-modellen worden gebouwd, zullen sluiten.

Besparingen

Het Frans-Japanse koppel heeft afgesproken dat er per productsegment één moedervoertuig wordt ontworpen door het leidende merk en dat de andere partners daarbij aanhaken met volgwagens. Deze aanpak moet 40% besparingen opleveren in de ontwikkeling van nieuwe modellen.

Nissan krijgt na 2025 de leiding in het C-SUV-segment, terwijl Renault dat zal doen in het B-SUV-segment in Europa. Mitsubishi wordt verantwoordelijk voor de plug-in hybrid (PHEV) en de grotere SUV-modellen.

Daarnaast zal Nissan verantwoordelijk worden voor de aandrijflijnen en de bouwplatforms voor autonoom rijden. Renault wordt leider voor Android-gabaseerde systemen, met uitzondering van China. Daar neemt Nissan dat voor zijn rekening. Renault krijgt wel de leiding over de elektrische architectuur van de drie merken.

Reorganisaties

De verwachting is dat Nissan en Renault respectievelijk donderdag en vrijdag grootse reorganisatieplannen aankondigen. Renault wil over de komende drie jaar €2 miljard in de kosten snijden en verwacht wordt dat de autobouwer enkele fabrieken in Frankrijk wil sluiten. Een woordvoerder van de Franse vakbond CFDT laat aan persbureau Bloomberg weten dat de motor- en transmissiefabriek in Choisy-le-Roi sluit. Ook het voortbestaan van vier andere fabrieken staat op het spel.

Sluiting van fabrieken ligt erg gevoelig in Frankrijk. Dinsdag heeft premier Macron nog een steunpakket van €8 miljard voor de Franse auto-industrie gepresenteerd. De Franse heeft een aandeel van 15% in Renault. Bruno Le Maire, minister van Financiën, liet zich eerder deze week al negatief uit over een eventuele sluiting van Franse fabrieken.

Renault staat er heel slecht voor. Het concern schreef over 2019 voor het eerst in tien jaar rode cijfers. Door de coronacrisis wordt zelfs getwijfeld of de autobouwer nog wel levensvatbaar is.

Verlies

Nissan zou een kostenreductieplan van $2,8 miljard presenteren. Nissan presenteert donderdag de jaarcijfers over het gebroken boekjaar. Het concern ging eerst uit van een nettoresultaat van 65 miljard yen (€561 miljoen) positief, maar die werd eind april bijgesteld naar tussen de 85 miljard en 95 miljard in het rood. Om de coronacrisis het hoofd te bieden heeft Nissan een aanvragen lopen voor in totaal 500 miljard yen aan leningen.

safe-and-fast iconVeilig betalen
box icon14 dagen bedenktijd
safe-and-fast iconVeilig betalen
box icon14 dagen bedenktijd