Financieel/Geld
1383088
Geld

Deze luxe cadeaus worden meer waard

Een klassieke Chanel 2.55 flap bag misschien?

Een klassieke Chanel 2.55 flap bag misschien?

Op zoek naar een cadeau? Met een luxeproduct of merkartikel kun je soms twee vliegen in één klap slaan: je maakt iemand héél blij en de waarde stijgt. Tenminste, als je weet wat je koopt.

Een klassieke Chanel 2.55 flap bag misschien?

Een klassieke Chanel 2.55 flap bag misschien?

Neem de Birkin Bag van Hermès, die in 1983 faam verwierf aan de arm van zangeres en actrice Jane Birkin. Sindsdien is het een gewild mode-item onder verzamelaars, celebrities en andere liefhebbers.

Goud

Tussen 1983 en 2015 steeg de waarde van de Birkin Bag met meer dan 500%, rekende marktplaats voor luxeartikelen Baghunter uit. Birken-adepten konden in deze periode jaarlijks gemiddeld 14,2% winst pakken, meer dan mensen die hun geld in goud (1,9%) of aandelen (S&P 500, 8,65%) hadden gestopt.

Bovendien is het een stabiele investering gebleken. Terwijl beleggers hun aandelen in de crises van 2001 en 2008 drastisch zagen kelderen, steeg de waarde van de Birkin Bag gewoon vrolijk door.

Nu is de Birkin Bag niet het meest laagdrempelige luxegoed dat verkrijgbaar is. Ze zijn nog steeds in productie maar je mag achter aansluiten op de wachtlijst om het ding te bemachtigen. Bovendien moet je ook wel een heel dikke portemonnee hebben. Een beetje Birkin Bag kost al snel een eurootje of €10.000.

H&M’tje

Niet getreurd als je dat niet in je achterzak hebt zitten. Het scala aan designer-items dat in waarde kan stijgen, is breed. Dit geldt vaak voor een klassieke Chanel 2.55, maar ook voor H&M’tjes die eenmalig door een designer zijn ontworpen. Een suède clutch van Balmain x H&M kostte bij de lancering in 2015 €29. Op Rebelle.com is hij vanaf €65 te koop.

„Een H&M van Balmain doet als snel twee keer de aankoopprijs omdat mensen hem waarschijnlijk nooit meer kunnen vinden”, zegt Scarlett Rachamim, oprichter van de webshop Unique Designer Pieces waar tweedehands designer-items van de hand gaan. Limited editions lonen al snel, weet ze. „Een blauwe Chanel patchwork quilt 2.55 in jeans, was €3500 in de winkel. Vorig jaar verkochten wij die voor €3900. Ik denk dat hij inmiddels meer waard is.”

Beperkte oplage

Skatemerk Supreme brengt alles uit in beperkte oplage en doet dat in fases, gewilde items zijn in rap tempo uitverkocht. Instapprijzen zijn betaalbaar maar stijgen snel in het tweedehands circuit. Een 18-jarige Max liet aan internetmagazine Vice Money weten dat kledingstukken met een ’box logo’ het goed doen. „Vooral caps verdubbelen in waarde.” Een blik op Marktplaats leert dat meer tieners een verdienmodel hebben gevonden in het doorverkopen van Supreme.

Toch is het handig eerst onderzoek te doen als je voor een waardestijging gaat. Rachamim: „Houdt een fabrikant tassen exclusief, zoals Hermès doet, dan kun je al snel de winkelprijs of meer vragen. Maar items worden bij ons ook voor 10% minder verkocht. De winkelprijs van een Chanel 2.55 python steeg na aankoop weliswaar van €8000 naar ongeveer €8500, maar bij ons werd hij voor €7500 aangeboden omdat mensen anders toch voor de winkelbeleving gaan: een luxe omgeving, verpakking en certificaat.”

Comeback

Daarbij is de populariteit van sommige merken niet altijd even stabiel. „Gucci heeft een tijd heel slecht gelopen en een comeback gemaakt. Het is nu populair, maar je weet niet of dat zo blijft. Dat geldt ook voor Chloé die verschillende comebacks heeft gemaakt”, aldus Rachamim.

Het heeft ook weinig zin om je geld te steken in een luxe horloge. „Je hoort van die verhalen over mensen die ooit een Rolex Daytona hebben hebben gekocht voor €200 en die voor €50000 hebben verkocht, maar dat lukt je nu niet meer. 99% verliest zijn waarde zodra het op de markt komt”, helpt horloge-expert Lex Stolk ons uit de droom. „Horlogefabrikanten zijn veel grotere aantallen gaan produceren. Rolex maakt een miljoen horloges per jaar.”

Specialisme

Rolex en Patek Philippe behouden wel eerder hun waarde dan andere luxemerken als Cartier en Dior, vanwege hun imago, geschiedenis en specialisme. „Rolex is de ongekroonde koning van de horlogewereld en Patek Philippe heeft een ontaantastbaar imago. Een Patek gaat ook nooit voor een prikkie weg op een veiling. Daar zorgen ze wel voor, al moeten ze hem zelf kopen.”

Volgens Stolk is een oude platina Cartier wel in waarde gestegen, maar de vintage horlogemarkt is een kleine vijver met ultra-specialisten. Daarmee is investeren in horloges voor weinig mensen weggelegd. „Een nieuwe Cartier Ballon Bleu is gewoon geen schaars goed, die koop je omdat je hem mooi vindt.”