Financieel/Geld
1383747030
Geld

Solliciteren bij de super kan ook via TikTok

Bijna alle tieners zitten tegenwoordig op TikTok.

Bijna alle tieners zitten tegenwoordig op TikTok.

Amsterdam - Supermarkt Dirk gaat ook op TikTok op zoek naar nieuwe trainees om supermarkten te leiden. Met een filmpje op het Chinese sociale medium kunnen jongeren zich aanmelden als ’Dirkteur’.

Bijna alle tieners zitten tegenwoordig op TikTok.

Bijna alle tieners zitten tegenwoordig op TikTok.

Op TikTok, het Chinese sociale medium waar pakweg niemand boven de 25 jaar nog iets van begrijpt, worden doorgaans vooral dansjes en sketches geplaatst. Supermarkt Dirk is naar eigen zeggen het eerste bedrijf in Nederland dat hier ook actief personeel gaat werven.

Waarheidsgetrouw

Directeur Marcel Huizing van de supermarktketen heeft een oproep op het platform geplaatst om sollicitanten te werven. Zo’n 4,5 miljoen Nederlanders gebruiken TikTok. „Door de inzet van video geven we de kandidaten nog meer opties om zich, voorafgaand aan een gesprek, zo waarheidsgetrouw mogelijk te profileren”, legt de directeur uit.

Gebruikers kunnen een video uploaden, de hashtag #Dirkteur gebruiken en hun cv nog uploaden. Dirk werft ook op Instagram (een sociaal medium waar mensen foto’s plaatsen, eventueel met tekst) en het meer zakelijke sociale medium LinkedIn. Kandidaten kunnen ook solliciteren zonder (TikTok-)video.

Moeilijk

Vacatures voor filiaalhouders van supermarkten behoren tot de moeilijkst in te vullen functies, blijkt uit overzichten van vacatureplatform Indeed.