Nieuws/Financieel

Sinterklaas brengt beleggers lekkers

Door Theo Besteman

Mikken op Sinterklaas-artikelen blijkt meestal een succesvolle strategie.

Mikken op Sinterklaas-artikelen blijkt meestal een succesvolle strategie.

Bloomberg

Sinterklaas blijkt met zijn aankopen voor pakjesavond onder beleggers opvallend winstgevend. Wie zijn aankopenpatroon en de bedrijven erachter volgt, boekt bovengemiddeld rendement. Al zijn er gesuikerde missers. De sinterklaasdagen zijn historisch gezien vaak ook startpunt voor een eindspurt op de beurs.

Mikken op Sinterklaas-artikelen blijkt meestal een succesvolle strategie.

Mikken op Sinterklaas-artikelen blijkt meestal een succesvolle strategie.

Bloomberg

Miljoenen Nederlanders pakken komende dagen uit met Sinterklaas. Driekwart van ons trekt hiervoor de portemonnee, turfde marktonderzoeker GfK. En ieder jaar kopen we meer. Volgens bol.com – de webwinkelreus verwerkt momenteel zeventien cadeaus per seconde – betalen we gemiddeld €27 per cadeau.

ILLUSTRATIE DE TELEGRAAF

We stoppen, zo blijkt uit ING-cijfers, dit jaar met z’n allen in doorsnee ergens bij €77 per persoon als totaaluitgave. Online neemt daarbinnen een vlucht: vorig jaar gingen die bestedingen voor de dagen rondom het sinterklaasfeest voor het eerst door de grens van €1,25 miljard. Dit jaar kopen we volgens Detailhandel Nederland nog eens €600 miljoen extra – een record.

Veel gadgets

Wie lootjes trekt mag overigens hopen op een surprise van een man van tussen de dertig en vijftig jaar: zij kopen volgens onderzoek al jaren de duurste cadeaus.

De inhoud van de juten zak die op pakjesavond met gebonk voor de deur verschijnt, is dankzij de toename van online verkopen en dataonderzoek, voorspelbaar geworden voor beleggers. Sinterklaas kocht dit jaar behalve traditioneel speelgoed vaker gadgets zoals sporthorloges, fitness-trackers, games, luxe audio-apparaten en trendy espressomachines. Dit jaar zijn de kleinste drones een trend.

Bij bol.com domineren varianten op de aloude knutsel- en bordspelen (Monopoly, Ticket to Ride), voor kinderen de kleurrijke bouwstenen en videogames als Pokemon Ultra. Brancheclub Thuiswinkel.org zag afgelopen jaren eveneens meer vraag naar gezelschapsspellen, naast de traditioneel goed scorende top tien met boeken en films. In het spoor van tv-hit Heel Holland bakt gaat kwalitatief goed keukengerei van metaalbedrijven en concerns als Philips (food processors, blenders) over de toonbank.

Chocolade

Beleggers die de producenten van artikelen uit de zak van Sinterklaas goed volgden, presteren met hun portefeuille bovengemiddeld goed. We vergeleken rendementen vanaf begin dit jaar (zie illustratie). Tegenover de AEX, met dit jaar tot nu toe 10,9% rendement, leverde een dollar in de speelgoedindex van Dow Jones dit jaar 70% rendement op.

Vrijwel alle overige cadeaus uit de sinterklaaszak presteren beter dan de AEX-index. De grote teleurstelling is wel suiker (-22%). Ook beleggingen in cacao voor de gewilde chocoladeletters blijven achter dankzij een groot overschot. Maar „cacao heeft de bodem bereikt”, wijst analist Nadia Menkveld (ABN Amro) op de 12% groei afgelopen drie maanden.

De echte winstmakers met Sinterklaas zijn een beetje vergelijkbaar met die van de gold rush in de Verenigde Staten. Niet de honderdduizenden goudzoekers werden destijds rijk, slechts enkelen vonden het edelmetaal. Rijk werden wel de verkopers van muilezels, wagens, pikhouwelen en de goudzeef die op de gelukstocht nodig waren.

De grote winnaars zijn nu de online winkels. Amazon en Alibaba blijven de belangrijkste, CoolBlue werd vorig jaar 55% groter en zette €857 miljoen om. Bol.com is al voorbij het miljard.

Beleggers vergeten ook bezorgers Takeaway en Just Eat voor de sinterklaasmaaltijd niet: dit jaar boekten zij respectievelijk 93% en 36% rendement. Daarentegen blijven de beursgenoteerde ’muilezels’ die bezorgen, vooral PostNL (-11%), achter.

Extra zetje

Als belegging zijn de weken richting pakjesavond en kort erna volgens beleggingshistorici een opvallend fenomeen. Die dagen geven de beurs vanaf de jaren vijftig gemiddeld een extra zetje richting het jaareinde.

Het decemberrendement sinds 2007 van de Amerikaanse S&P500-index, met een doorsnede van grootste bedrijven, is met uitzondering van drie jaar positief geweest. De AEX liet in de afgelopen tien jaar in december gemiddeld het hoogste rendement zien (+2,38%) in vergelijking met de andere maanden.

Na Sinterklaas volgt in de VS de Santa Clausrally. Dat is het fenomeen sinds de jaren vijftig, als na Kerstmis in de laatste handelsdagen van december en de eerste twee van januari beurzen opveren. „De laatste twee weken zie je vaak al rally’s”, stelt analist Corné van Zeijl (Actiam Vermogensbeheer). Vermogensbeheerder Schroders ziet in zijn data „een kans van 79,2% dat de Santa-rally bestaat”.

De beleggingsresultaten blijken in die periode bovendien substantieel hoger dan gemiddeld. Over alleen deze zeven dagen ontving de S&P 500-belegger sinds 1950 gemiddeld 1,4% rendement. Dat was voor de laatste vijf handelsdagen van de Nederlandse AEX tussen 1983 en 2016 gemiddeld 1,3%. Zet dat decembereffect eens af tegen de spaarrente van maximaal 0,5%.

Topdrukte met Sinterklaasverkopen