Financieel/Geld
1401998412
Geld

’Gratis’ proefpakket blijkt strop van tientallen euro’s

Gratis moet gratis zijn, maar is het niet altijd.

Gratis moet gratis zijn, maar is het niet altijd.

Amsterdam - Een ’gratis’ proefpakket aanvragen en zo zonder het te weten vast zitten aan een abonnement van tientallen euro’s per zending – die zwendel blijkt nog steeds te bestaan. De Autoriteit Consument & Markt heeft een online aanbieder van verzorgings- en gezondheidsproducten ervoor op de vingers getikt.

Gratis moet gratis zijn, maar is het niet altijd.

Gratis moet gratis zijn, maar is het niet altijd.

Het gaat om het bedrijf Yogoma, dat achter merken zit als Swiss Pharma Lab, Artichoke Slim, Hydrodermal, Hydroduo, Konjac Plus en Shimendu.com. Consumenten die op de websites van die partijen een ’gratis’ proefpakket bestelden, moesten €3,95 aan verzendkosten betalen. Dat mag niet, want „gratis moet ook echt gratis zijn”, aldus directeur Consumenten Edwin van Houten van de marktwaakhond.

Bovendien bleken de consumenten met het aanvragen van het proefpakket te hebben ingestemd met het periodiek laten komen van nieuwe zendingen. Die kosten €59,95 per stuk. Ook dat is verboden: consumenten mogen pas aan een abonnement vastzitten als ze er uitdrukkelijk mee hebben ingestemd.

Onder druk van de ACM zijn de websites aangepast. Vanwege die medewerking heeft het bedrijf geen boete gehad. „Dit is het beste resultaat voor consumenten”, aldus een woordvoerder.