Nieuws/Financieel
1406830
Financieel

Alcoholbranche klaagt over ’sekslikeur’

Amsterdam (DFT) - Belangenorganisaties uit de drankenbranche hebben bij de Reclame Code Commissie een klacht ingediend tegen Neuken Likeur.

Neuken Likeur adverteert met teksten als „Wanneer vind jij Neuken het lekkerst?”, „Neuken = Lekker” en „Waarom heeft Sinterklaas zo’n grote zak?”

Volgens brancheorganisatie SpiritsNL en STIVA (Stichting verantwoorde alcoholconsumptie) zijn de merknaam en de bijbehorende marketingcampagne van Neuken Likeur in strijd met de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken. Dat lieten zij vrijdag weten in een persverklaring.

„Het doel van deze regels is het beschermen van kwetsbare groepen zoals minderjarigen. Deze wijze van adverteren past daar niet bij en schaadt de gehele branche”, zegt STIVA-directeur Peter de Wolf. Hij wijst erop dat reclame voor alcoholhoudende drank volgens de code niet in strijd mag zijn met de goede smaak of het fatsoen.

SpiritsNL-directeur Joep Stassen klopte vergeefs bij Neuken Likeur aan. „We hebben meerdere malen contact gehad. Dit heeft helaas geen resultaat gehad.”

Pierre Beyer van Neuken Likeur stelt in een reactie dat de merknaam niet wordt veranderd. „Het is niet alleen een grappige naam, maar het staat ook symbool voor een moderne en open minded samenleving”, benadrukt Beyer. „Mensen kunnen zelf wel bepalen of zij het leuk vinden of niet.”