Financieel/Ondernemen

#DOORBREKER Martijn Lukaart van Bun.Run

Bezorgdienst voor en door de buurt

Martijn Lukaart krijgt zijn broodjes voortaan thuisbezorgd.

Martijn Lukaart krijgt zijn broodjes voortaan thuisbezorgd.

Den Haag - Op zaterdagochtend vers brood van de bakker thuisbezorgd krijgen. Wie wil dat niet? De meeste lokale bakkers hebben helaas geen bezorgdienst. Martijn Lukaart bedacht een oplossing. En niet alleen voor het bezorgen van brood.

Martijn Lukaart krijgt zijn broodjes voortaan thuisbezorgd.

Martijn Lukaart krijgt zijn broodjes voortaan thuisbezorgd.

Lukaart heeft een bezorgdienst opgezet voor en door buurtbewoners. „Het idee van Bun.Run is dat mensen aangeven wanneer ze tijd hebben om spullen op te halen en te bezorgen en over welk vervoersmiddel ze beschikken. Iemand die een product bezorgd wil hebben, kan in de app zien welke runner in de buurt is en een verzoek plaatsen.”

De klant geeft in de app gewicht en afmeting aan van het gewenste product. Alleen de runners die beschikken over het juiste vervoermiddel verschijnen vervolgens in beeld. De betaling verloopt via iDeal. De klant ontvangt een kopie van de aankoopbon per mail en eventueel wisselgeld wordt teruggestort.

De runners werken in een straal van 1,6 km van de klant. De bezorgkosten bedragen minimaal €6, waarvan meer dan driekwart voor de bezorger is. Ook lokale ondernemers kunnen gebruikmaken van de dienst. Lukaart: „De bakker kan ons bijvoorbeeld inzetten als extra service naar klanten. Door bepaalde tijdslots in een buurt aan te bieden, kunnen opdrachten gebundeld worden en de bezorgkosten gedeeld.”

Daarnaast werkt Bun.Run samen met PostNL en Deliveroo. „Onze bezorgers halen pakketten bij mensen thuis op en brengen die naar een pakketpunt. Klanten ontvangen direct een track and trace-code. Maaltijdbezorger Deliveroo doet een beroep op onze mensen als er een eigen bezorger uitvalt.”

Bun.Run is sinds ruim een half jaar beschikbaar in Den Haag. Begin 2018 volgt Rotterdam. De dienst verwerkt momenteel zo’n dertig opdrachten per dag. Om kostendekkend te zijn, moeten dat er zo’n honderdvijftig worden. Binnen een jaar verwacht de ondernemer dit punt te bereiken. „Niet alleen door op meerdere plaatsen actief te zijn, maar ook door ons te richten op specifieke diensten zoals stomerij, retourkanaal en uiteraard vers brood.”