Nieuws/Financieel
1445106
Financieel

Laboratorium-blinker verdrijft ruwe diamant

Amsterdam - Juwelenverkopen scoren tijdens feestdagen, maar diamantproducenten hebben het zwaar door steeds sterkere concurrentie - van machines. Die maken kunstmatige stenen die de echte diamant in winkel en industrie beginnen af te troeven.

Op korte termijn zullen hun diamantprijzen, die sinds 2011 zakten, niet veel beter worden. Tegelijkertijd blijven consumenten wel gek op topdiamanten, vooral in sieraden, constateren analisten van ABN Amro Economisch Bureau in een sectorstudie.

De productie van in laboratoria geproduceerde diamanten is klein, maar groeit snel. Dat zet, met meer aanbod, druk op de prijzen van alle diamanten onder het topsegment.

Steeds echter

Daar blijven de stenen met veel karaat gewild, maar het grote publiek krijgt steeds meer te maken met de diamanten die in laboratoria onder hoge druk ’gekweekt’ worden. Voor doorsnee consumenten zijn die nieuwste stenen bijna niet meer van echt te onderscheiden.

Vanwege die sterke opmars van steeds echter lijkende kunstdiamanten uit laboratoria komt ook de vraag hoe lang de vaak onder slechte omstandigheden gemijnde diamant het in die concurrentieslag nog uithoudt.

’Revolutie’

Gezien de snelle technologische verbeteringen van de machines, geldt zeker voor de middelgrote diamanten dat de kwalitatief betere laboratoria-diamant het van de soortgenoot op termijn zouden kunnen gaan winnen, schrijven analisten Georgette Boele en Maria Anne van Dijk.

,,Dat zou een revolutie betekenen en een uitdaging voor de sector van gemijnde diamanten”, stellen zij in de studie met de titel ’Nothing is forever’.

ABN Amro ziet daarnaast dat de hele diamantsector, die jaren zeer stabiel was, flink aan het bewegen is. Grote mijnbouwbedrijven als De Beers, Rio Tinto, Alrosa en Dominion domineerden decennia lang de markt, zowel voor industriële diamanten (bijvoorbeeld voor glasslijpers) als voor consumenten-stenen. Ze passen zich liever aan dan dat ze de kip met de gouden eieren slachten, stelt ABN Amro, de een wat sneller dan de ander.

Minder kapitaal

Maar kapitaal voor deze producenten om de gewilde ruwe diamant te kunnen opdiepen wordt schaarser. Een aantal financiers stapte uit de diamanthandel, deels vanwege slechte arbeidsomstandigheden in de mijnen. Sommige banken financieren bedrijven niet meer voor de volle honderd procent.

Kunstmatig geproduceerde diamanten lijken beter voor het milieu, maar dat is maar ten delen waar gebleken, aldus ABN Amro. Grote producenten als De Beer hebben daarnaast zijn productie-eisen veel ’groener’ gemaakt. De dominantie van die diamantreuzen blijft voorlopig, de opmars van de laboratoria-stenen lijkt volgens de bank echter niet te stuiten.

Lees ook: Diamantexpert vertrekt bij ABN Amro