Financieel/Partnercontent
Deze inhoud valt buiten de verantwoordelijkheid van de hoofdredactie van De Telegraaf.
Partnercontent
Gesponsord

„Ook haters hebben liefde nodig”

Vlogster Famke Louise zal er nog weleens wakker van liggen. Op haar videoclip Op Me Monnie kwamen de meest verschrikkelijke reacties. Het is een trend die helaas niet te stoppen lijkt. Hoe bestrijd je al die haat?

De videoclip van Famke Louise is inmiddels bijna acht miljoen keer bekeken en heeft maar liefst 50.000 reacties op YouTube. Een groot deel van die reageerders vindt het blijkbaar nodig om te haten. Een kleine en milde selectie van de reacties:

  • “Als ik terug kon reizen in de tijd van haar ouders had ik ze een condoom gegeven.”
  • “Ik heb aids gekregen na deze video.”
  • “Wie heeft er nog meer een oortumor?”
  • “Mijn hond kreeg een epilepsieaanval toen ik dit liedje hoorde.”
  • “Onnodige shemale die aan het zingen is. Wat een peuterliedje.”

Bovenstaande reacties zijn ontdaan van vele spelfouten en de allerergste opmerkingen zijn niet eens geschikt om hier te publiceren. Het is een bewijs van het feit dat je op internet ongestraft de meest nare krachttermen en verwensingen kunt publiceren. Vele redacties (zoals die van De Telegraaf) hebben de commentsectie onderaan de artikelen dan ook uitgezet. Maar vooral de social media bestaan dankzij de reactiemogelijkheden.

Liefde als medicijn tegen haat

In alle comments onder de video van Famke Louise staan ook lieve berichten. Veel mensen geven aan dat de vlogster zich niets moet aantrekken van alle negatieve reacties en vooral door moet gaan met het maken van muziek. En dat is natuurlijk de allerbeste reactie op haat: het geven van liefde. Tele2 heeft dat begrepen en komt nu dus met de kerstcampagne #hatersgonnalove.

#hatersgonnalove

De nieuwe kerstcampagne van Tele2 staat dan ook geheel in het teken van liefde. Cilesta van Doorn van Tele2: „Kritiek hebben mag, maar onnodig negatief gedrag is vreselijk en de toon wordt ook steeds harder. Respectloze opmerkingen, gescheld, gedreig - mensen lijken geen enkele filter meer te hebben. En dat is jammer, want het wordt er niet leuker op en overschaduwt straks nog wat zo leuk is aan social media en het internet. Bovendien heeft iedereen liefde nodig en kerst is bij uitstek de periode om liefde te geven. Daarom starten we deze kerstcampagne. Want liefde is altijd sterker dan haat.” Deze boodschap verkondigt Tele2 in bovenstaande kerstvideo met een berg liefde én met komische GIF’jes, lieve plaatjes en zoete soundbites. Cilesta van Doorn van Tele2: „We gaan Nederland overspoelen met liefde en roepen iedereen op om mee te doen. Gebruik bij het verspreiden van ons digitale kerstpakketje vol liefde dus de hashtag #hatersgonnalove.”